Premiär för Yeah Yeah Yeahs nya låt Sacrilege

yeahyeahyeahs

Det är ett av de mest efterlängtade banden i mitt musiklyssnande och jag ser fram emot den 12 april då deras fjärde studioalbum Mosquito släpps. Brooklyns Yeah Yeah Yeahs med Karen O bakom micken gör musik som skakar om, rör om och harmoniserar mitt inre på samma gång. Idag den 25 februari hade de världspremiär i Zane Lowes radioprogram med Huw StephensBBC:s Radio 1 med sin kommande singel Sacrilege och det var med ett leende jag hörde den första gången. En varierad rocklåt med en revolterande lekande attityd som växer fram mot en gospelkör. Som om Primal Scream under Scremadelica hållit i taktpinnen och låtit Liz Phair, Dum Dum Girls och Tami Lynn enas om ett råare sound. Klart annorlunda mot tidigare, men med en touch av bandets kännetecken och själ. Enligt Karen O kommer nya albumet att bli upplyftande och glädjande i en lo-fi-skepnad, med minimalistisk psykedelia påverkat av roots reggae. Yeah Yeah Yeahs kommer att inleda sitt turnéande på SXSW i år den 13 marsStubb i Austin, för att under våren ge ett antal egna spelningar och några festivaler. Bland annat ska bandet tillsammans med Grizzly Bear hålla i ATP:s festival I’ll Be Your Mirror i London under helgen 4 till 5 maj och jag gissar att bandet dyker upp på såväl Roskilde som Way Out West, då luckor i spelschemat talar för det. Kan alltid hoppas och jag drömmer mig vidare med Sacrilege.

Yeah Yeah Yeahs – Sacrilege

Kommentera

