Sand Circles lo-fi electronica biter sig fast

Sand Circles

Jag såg honom i somras på Retreat Festival på Trädgården, gillade vad jag såg och när hans episka album Motor City kom i min spelare föll bitarna på plats. Förvisso en referens till Detroit, men inte i musiken, som snarare är någon form av lo-fi electronica med en djup syntbaserad ljudbild nära Boards of CanadaOneohtrix Point Never eller en något neddekad Carl Craig. Stockholmsbaserade Martin Herterich har skapat en av årets bättre skivor. Sand Circles som han förmodligen är mer känd som, var inte ett namn som var tidigt med i min insamling för året, men när jag väl passerade kunde jag inte värja mig. Nu är han ett av de hundratal namn som återstår i gallringen för året. Elektroniska melodier som samsas med pulserande, primitiva lager av trummaskiner, i ett hårt urbant landskap. Mer analogt än digitalt och snarare för bilresan än dansgolvet. Känner att Harrison Ford och Blade Runner glider förbi i mitt medvetande och jag drömmer mig bort i en dystopisk framtid.

Sand Circles – White Sand

Sand Circles – Motor City

5 svar to “Sand Circles lo-fi electronica biter sig fast”

  1. Tjena Hoffa! Kul att ha hittat en musikblogg med vettig smak. På blogglistan nu🙂 /Elin

    • Hej Elin! Tack! Värmer att höra och blir glad för orden! Får ta tag i fortsättningen asap och jobba vidare! Ska kolla in mer av din blogg. Ha ett bra avslut på året! /Hoffa

      • Tack detsamma! Hoppas du fortsätter lägga upp skön musik, känns som att man alltid har lite idétorka när det gäller nya grejer så bra att få lite tips!
        /Elin

  2. Soft musik, tack för tipset Hoffa! / indiemusik.se

Kommentera

