Miss Kittin är alltid på gång och ständigt aktuell

Två veckor sen nu. Det var en av årets bästa klubbkvällar med all bra musik och det är aldrig för sent för en tillbakablick. I samband med hennes spelning på F 2 på Fotografiska fick jag möjlighet att göra en intervju med den franska klubbdrottningen Miss Kittin. Visserligen inte live utan per e-mail, men samtidigt blev det ett utmärkt tillfälle att ställa en del frågor jag ville ha svar på. Hon är en av mina favoriter när det kommer till elektronisk musik och ett namn jag ofta faller tillbaka till i spelaren. Caroline Hervé som hon egentligen heter, har varit en de mest intressanta artisterna inom electroclash, electro, techno och electronica de senaste 20 åren och även om hon bara till dags datum har släppt två egna album har samarbetena varit desto fler. Namn som The Hacker, Felix da Housecat, Golden Boy, Chicks on Speed, Sven Väth och Steve Bug har alla passerat och tagit del av hennes talang.

1998 kom debutsingeln 1982 som hon gjorde tillsammans med The Hacker, men som inte blev någon större hit förrän DJ Hell plockade upp den och gav ut den på sin label International Dee Jay Gigolos. Karriären tog fart på allvar och hon blev snart en given ikon i elektroniska musikkretsar för sina hängivna och eklektiska DJ-set, samt sin något distanserade och diviga stil på sina egna och andras produktioner. Nu många år senare senare är hon en given headliner bland de största klubbarna, har en hängiven publik och är relativt oberoende musikindustrin, trots hon ständigt är med i leken. För ett par dagar sen släppte Kris Menace sin singel Hide, där Miss Kittin är med med sin förföriska röst och nästa år kommer del en hel del eget material å flera egna utgåvor.

Du har varit en del av den elektroniska klubbmusik som Miss Kittin i nästan 20 år, även om det inte känns som så länge. Vad har varit roligast hittills och vad är du mest stolt över?

Det är en bra fråga. Det känns inte så länge, helt klart, men det känns samtidigt långt i tid. Vad som varit roligaste och mest värdefullt under alla dessa år är definitivt alla resor världen runt och att jag har lärt sig så mycket som människa. Som konstnär kanske jag också ska säga. Jag har spelat i så många olika situationer med flera utmaningar samtidigt, svåra och mind blowing, små som stora arenor, dag som natt. Alla dessa delar när det gäller att få folk att dansa. Samtidigt har jag varit fri. Om du skulle ha frågat mig när jag var ung om vad som var min ambition i livet, skulle jag ha svarat samma sak: att vara fri. Och jag har arbetat hårt för det och jag gör det fortfarande. Jag blandar hur jag är. Musiken är alltid en återspegling av mig själv.

Varför har Frankrike blivit ett så stort land för elektronisk musik och särskilt musik för dansgolvet?

Jag har ingen aning. Är det så stort? Härifrån ser inte ut som det är speciellt stort. Det finns inte många elektroniska musikklubbar och scenen känns ganska liten.

Laurent Garnier firar 25 år som DJ och har blivit en stor fransk ambassadör för musik. Hur viktigt har han varit för dig?

Han är vår gudfader. Vi växte upp med honom och att ha en sådan ikon, en sådan pionjär, det var en välsignelse. Särskilt som han är en stor person med verkliga värden. Dessutom delar han gärna med sig av sin kärlek till musiken och människor som ingen annan. Han är fortfarande enormt viktig, förmodligen mer än någonsin faktiskt. I en värld där många av nykomlingarna är mer fascinerad och intresserade av livsstil och att ha privata jetplan än själva musiken.

Det finns inte många kvinnor från Frankrike eller andra länder för den delen, när det gäller musik. Tror du att det kommer att förändras de närmaste åren? 

Det är mycket svårare att vara en kvinnlig konstnär. Det är svårare att hitta en man som kan hantera din framgång och stödja en. Som kan stanna hemma och hjälpa en att bilda familj till exempel. Det förklarar en hel del varför vi är så få. Det är en stora uppoffringar och jag tycker fortfarande inte att det är rättvist, trots mycket har utvecklats. Bakom varje manlig DJ med barn, finns en fru hemma, inte tvärtom. Tittar du genom historien så har alla stora kvinnor tvingats att bryta de sociala koderna. Jag vet inte om det kommer att förändras. Saker förändras för långsamt för min smak. Men, det har alltid funnits fantastiska kvinnliga konstnärer, alltid. Vilket är bra. Inom elektronisk musik har vi Magda, Heidi, Ellen Allien, Maya Jane Coles, Grimes och många fler.

Vill du fortsätta vara DJ och göra musik hela livet eller andra planer?

Jag vet inte. Jag trodde aldrig att jag skulle göra det i första hand, så jag har alltid tänkt att det kan ta slut någon dag. Det finns mängder jag vill göra, utanför musiken. Jag har också dragit ner på tempot rejält. Om du tittar på mitt schema, så har jag inga enorma mängder av spelningar. Jag håller mycket av min tid fri, för att ha ett liv utanför musiken, för att kunna vara med mina vänner och min familj. Jag hade inte kunnat fortsätta på något annat sätt. Visst, jag har andra planer i livet ja, men jag kommer förmodligen ändå att göra musik och spela från tid till annan.

Vad inspirerade dig att börja DJ:a och med elektronisk musik?

Mina vänner, fester och att dansa hela natten. Resten kom efter, genom min passion. Men jag har aldrig någonsin sagt ”Jag vill bli en DJ eller musiker”. Det hände. Jag gick in för det, dag efter dag och tänkte, OK, om de ger mig en chans, låt oss se vart det leder mig. Mina vänner och mina rötter influerade mig och det var bara njuta av chansen jag fick, fortsätta vara ödmjuk med fötterna på jorden. När du inser med så kallade ”framgång”, att det mest är folk omkring dig som förändras, blir saker och ting lättare.

Du träffade DJ Hell 1998 och blev en stjärna för hans Gigolo-etikett. Hur viktigt var det för intresset för din musik?

Jag träffade Hell på en fest, han hade precis startat sin label och han ville släppa vår musik. Vi trodde aldrig att någon skulle vara speciellt intresserad av vår musik. Särskilt inte av Frank Sinatra, som var en låt vi mest gjort på skoj. Det var hur som helst fantastiskt att få träffa människor över hela världen som delade samma kärlek för Detroit electro, new wave och techno, särskilt då det inte var speciellt cool musik på den tiden. Hell hade en vision och vi var en del av den. Enormt rolig tid… Vi insåg långt senare vad det betydde för oss.

Du, The Hacker och Oxia. Vad är det med Grenoble?

Förmodligen för att Grenoble är riktigt trist. När det inte finns något att göra blir man mer kreativ! För övrigt är vi en ganska så liten grupp, så det finns säkert ett tävlingsmoment mellan oss som driver på.

Du har gissningsvis en lika bred publik som du har ingångar i musiken. Hur skiljer den sig och vilka platser är mest annorlunda? 

Jag kan inte svara på det. Om jag spelar på platser där minimal techno fortfarande är stor, kommer jag naturligtvis inte att spela roliga, kitscha och melodiska låtar jag älskar. Och om jag spelar på en indiefestival kommer jag inte spela speciellt mycket minimal techno. Jag anpassar efter publiken och jag gillar att spela inför såväl liten som stor publik. Det är en ständig utmaning, små lokaler håller mig äventyrlig och stora rum håller mig effektiv, båda hjälper mig att hålla balansen för att fortsätta vara en bra DJ och utvecklas.

Ravefester har genom åren för egen del oftast varit glada, galna tillställningar med väldigt få bråk jämfört med många andra musikstilars fester. Varför tror du politikerna ser det mest som ett hot och något som är emot lagarna?

Jag tror inte att det är fortfarande så fredlöst som det var, det finns numera massor av festivaler med stora elektroniska dansytor. Men den synliga delen av isberget är alltid den mest kommersiella musiken och jag känner definitivt inte igen mig i den målgruppen. Om politikerna skulle gå till coola barer med avantgardistiska DJs, skulle de se säkert en större sida av myntet och bedöma upplevelsen annorlunda.

Man lär dig hela livet av upplevelser och du verkar vara nyfiken som person. Vad vill du upptäcka mer av när det kommer till musik? Är du lika nyfiken som du brukade?

Jag är fortfarande lika nyfiken som förut, men nu är det mer arbete med allt jämfört med förut! Nu kan alla göra musik och alla kan DJ:a ganska enkelt, så när det gäller att lyssna på musik så finns det en hel del som inte är speciellt intressant också. Det innebär att jag måste spendera en enorm mängd av tid för att hitta musik jag gillar! Men samtidigt är det bra, för det är mitt jobb och det är normalt att spendera tid på det. Jag är dessutom mycket intresserad av nya talanger och som på F 2 när jag fick spela samma kväll som Tale Of Us var det en kick jag gillar. Jag älskar deras musik och känslan som de är en del av. Jag är numera från den äldre generationen, så jag är alltid glad att vara runt nya talanger. De lär mig en hel del då de har ett nytt öga för saker, en ny känslighet, som jag gärna tar del av.

Kommer du spela på Sónar nästa år när de firar 20 år?

Jag vet inte. Om de frågar mig!

Vad lyssnar du på för musik nuförtiden?

För ”arbetet” är det naturligtvis en hel del ny elektronisk musik. etiketter som Hot Creations, Life and Death, mycket av musik som jag kallar ”white electronic soul”, men jag lyssnar också på nordic Space Disco så klart. Todd Terje och liknande. ”Hemma” lyssnar jag ibland på gammalt med Depeche Mode, en del electronica och ambient, men också namn som Chromatics, Frank Ocean, Jamie Woon och en del rock med Black Rebel Motorcycle Club och Johnny Cash. Jag gör en del roliga samlingar med countrymusik med namn som Emmylou Harris och Dolly PartonElla Fitzgerald, Blondie och PJ Harvey är för övrigt fortfarande min favoritdamer.

Tack så mycket för intervjun! Och tack för den fantastiska spelningen på Fotografiska och klubben F2!

Festen på Fotografiska var fantastisk! Vilken härlig känsla och vilken underbar spelning! Svenska folket är så vänliga, inte som i Paris … Och ni har stil! Design, kläder, saker som gör att man vill stanna längre… Jag älskar Stockholm och jag mår bra i länder i norr. Jag är definitivt inte en tjej från södern. Jag har familj i Finland så jag är bekant med den skandinaviska kulturen. Det var häftigt att känna lukten av kardemumma och kanel på kaffeér. Jag hade en alltför kort tid för att kunna gå länge runt på stan, men jag köpte några svenska saker, t ex fantastiska Byredo-ljus. Jag hoppas verkligen att det inte kommer att ta 7 år innan jag kommer tillbaka!

Miss Kittin har för stunden ett verkligen pressat schema med mängder av arbete att beta av inför sina kommande releaser som hon har producerat själv. Utgåvorna är redan färdiga men konstverk i anslutning till skivorna, omslag, videos med mera ska göras. Det kommer att släppas tre aptitretande EPs framöver med start i december och hela albumet som är en dubbelskiva släpps i april 2013. The Hacker har även han avslutat sin soloskiva nu och releasen är planerad även den till våren 2013, så en 3:a av Miss Kittin & The Hacker är förmodligen inte omöjligt när de egna arbetena är avklarade. Inget är skrivet i sten, men de är bundna till varandra, så de kommer att arbeta tillsammans igen förr eller senare. Miss Kittin är för övrigt redan aktuell nu, på Kris Menace nya album Features på spåret Hide. En låt som även släpptes på en EP den 7 november med remixes av Undo, Nhar, Alexander Maier och ett par namn till.

Miss Kittin – Hide

Oxia feat. Miss Kittin – Housewife

Miss Kittins leg warmer charts for 2012 so far:

IONPi (City Life)

Boo WilliamsPeaking Point (Rush Hour Holland)

Chris CarrierAcid drop (Robsoul Recordings)

Monaco & RamseyTripping The Gates (More Music)

catz n dogs feat. Monty LukeThey Frontin’ (Get Physical Music)

[a]pendics.shuffle & Mikael StavöstrandTake Me Higher (John Tejada remix) (Adjunct Audio)

Guy Gerber feat. JawSteady (Supplement Facts)

Alexis RaphaelWarhorn (Hot Waves)

Harry AxtDrifting (Arms & Legs Records)

Tale Of Us & Ryan CrossonBig Sins – (Life and Death)

Miss Kittin @ Studio 80 (20.04.2012) [download]

Miss Kittin & The Hacker – 1000 Dreams

Kommentera

