Sónar 2012 – Barcelona – del 5, Sónar night lördag

Sömnen hade gjort nytta. Efter ungefär två timmars vila, en dusch och klädbyte kände jag mig redo för ett par drinkar och middag. En snabbt intagen men väldigt god burgare och ett par glas höjde mig en nivå till och jag var i god form. Något efter midnatt, redo för spansk fest utan slut. Peppad till max med en avslutande kväll med namn som Die Antwoord, Maya Jane Coles, Madeon, Modeselektor och Laurent Garnier i planeringen. Sónar Night skulle ta fart så snart anslutningsbussarna kom fram till festplatsen och jag var danssugen som få. Finalnatten var igång och livet lekte.DSC_0172Jag hade haft en lång startsträcka på lördagskvällen och kom lagom till att få se ett par låtar från Maya Jane Coles set på Sónar Lab innan Die Antwoord hägrade i planeringen. Det jag såg var riktigt bra och jag njöt till den grad att det kändes märkligt att lämna, men så väntade en upplevelse utöver det vanliga på Sónar Club och jag visste att jag alltid kunde gå tillbaka. Die Antwoord är en lagom provokativ hiphop- / electro -grupp från Kapstaden, som  skakar om dansgolv och ger en energi av inte denna värld. Lite av 2000-talets The Prodigy, med rave-ideal och stor galenskap. Var bra och kan inte klaga på draget, men efter en stund tröttnade jag något då det blev för mycket av allt och återvände en pausvända till Maya Jane Coles, innan jag var redo för lite mer rave. Trots hits som Enter The Ninja, Baby´s On Fire och underbara I Find U Freaky, saknade jag något, var förmodligen lite för trött och lämnade igen. Det var svårt att överträffa början och jag gav en stund till väl beprövade Hot Chip istället. Ett band som aldrig gjort mig besviken även om det så bara var för en kort stund.DSC_0177Efter den korta visiten på Hot Chips spelning gick jag runt och njöt av stämning på Sónar och var snart tillbaka vid utgångspunkten, för att där pendla mellan Azari & IIISónar Lab och Madeon på Sónar Club. Båda lockade och hade svårt att bestämma mig. Efter ett tag stod det klart att Frankrike var vinnaren över Kanada, trots bra låtar som Reckless (With Your Love) och Hungry For The Power. En debut kan vara fantastisk, men ofta krävs mer live för att platsa på en nattscen på Sónar. Madeon hade som DJ ett klart övertag och gav oss en härlig spelning där electro med drag av house och tillspetsning med klassiker från hip hop och pop stod i programmet. Eget material blandat med Skrillex, Ellie Goulding, JusticeMichael Jackson och Jay-Z gjorde att Sónar Club var i gungning. Riktigt bra och jag fick dansa mängder, vilket jag behövde! En energikick! Snart skulle det dessutom bli mer energi och som dessutom gjorde mig ännu gladare! Tyska Modeselektor stod redo i startblocken, även om jag på vägen dit först skulle ta del av lite musik från Deadmau5 och Cooly G.DSC_0184Pralinerna på vägen var förvisso bra, men jag hoppades mer på Modeselektor och stämningen vid Sónar Pub var vid kokpunkten. Jag hade träffat duon tidigare under dagen och det var mycket jag längtade till. Visste att det skulle bli fantastiskt med en hel del visuella effekter invävda i musiken och jag kände mig i fas för mer! Det var underhållning till max vi bjöds på och musik från alla tänkbara genrer så länge det var bra och gick dansa till. Ett klubbgolv av musiknördar för musiknördar. Förväntingarna infriades med besked och ändå återstod mästaren för kvällen och förmodligen för hela årets Sónar!DSC_0189Redan 1994 på premiäråret besökte han festivalen. Frankrikes och en av världens bästa och största DJ:s och sedan länge en etablerad artist inom elektronisk musik. Technokungen Laurent Garnier hade under året varit ute på en stor turné där namnet L.B.S ingick. Tre bokstäver som står för Laurent + Ben + Stephane, men till Sónar var de bara två. Ben var inte med, men det var knappast honom folket var intresserade av. Folk valfärdade ut till Sónar Pub och det var knökfullt när det hela drog igång. DJ-spelande med liveproduktion. DSC_0190En annorlunda och nyskapande upplevelse som tog händelsen ett steg längre. Skivspelare, mängder av maskiner, keyboards och datorer som lade grunden för ett organiskt improviserat DJ-set där Laurent Garnier höll i trådarna och Stephane ”Scan X” Dri var komplementet för att hjälpa honom att få oss att nå nirvana! En euforisk känsla infann sig och publiken dansade som besatt i timmar!DSC_0195Laurent Garnier är ett mycket respekterat namn som hållit på i 25 år och spelningen som gav en känsla av dåtid, nutid och framtid, gav mersmak. Jag har sett honom några gånger tidigare men inte såhär och varför Laurent Garnier aktas av majoriteten från Detroits kungar till dagens unga DJ:s och producenter stod klart tidigt. En legend även om han själv inte ser sig så och Scan X kryddade bara till det lite till! DSC_0191Det var ett antiklimax på en fullspäckad vecka och när en ungefär timme återstod började jag dansa en bit från scenen med ett underbart gäng från Glasgow, varav en tjej hade vrickat foten kvällen innan och fick avnjuta det hela i rullstol. Led med henne, då det var löjligt bra, men hon fann sig och sken som en sol. Vi andra dansade och såg till att hon hade det bra bara ett 20-tal meter från scenen, samtidigt som musiken drev oss mot exstas. Delad glädje är den bästa glädjen! Tappade dessvärre bort dem mot slutet, då de ville komma ut innan alla köer och tyvärr bytte vi aldrig kontaktuppgifter. Själv dansade jag kvar och njöt järnet när klockan passerade 07.00. Laurent Garnier körde några spår till! En klassisk spelning på Sónar var nästan till ända och så även festivalen. Ett bättre slut gick inte att få och helt klart i samma anda som DJ Hell 2010!
DSC_0196En fantastisk natt hade det varit och tyvärr var Sónar 2012 nu slut, men jag var nöjd och skulle för en gångs skulle stanna kvar ett tag i staden och hade ingen stress som väntade. Festivalen hade varit kalas som vanligt och även om inte lika fulländad som 2010, är 8 av 10 för helheten bra trots allt! Ses 2013, då Sónar firar 20 år!

Kommentera

