Sónar 2012 – Barcelona – del 3, Sónar night fredag

Jag visste relativt tidigt att jag skulle behöva ladda batterierna efter den tuffa föregående natten och att det skulle innebära att jag skulle missa de första akterna på Sónar Night. Amon Tobin: ISAM skulle bli min bit på Bloc i London hade jag tänkt, även om jag självklart gärna hade sett honom i Barcelona, särskilt med facit i hamn. Han var tydligen fantastisk och även om Bloc var en av 2012 års bästa spelningar, var det synd att missa Sónar. Lana del Rey hade kanske varit kul att se, men jag överlevde, då hon inte var högsta prio i min planering för att få dansa av sig rejält. DSC_0092Efter en mycket trevlig och avslappnad eftermiddag på Sónar Day, som avslutades med en fantastisk Nina Kraviz, var det som vanligt återhämtning planeringen, innan dansskorna skulle få röra på sig. En väldigt sen middag med svenska mått och cocktail på en takterrass fick avsluta dag och skapa stämning för natten. Hade missat Amon Tobin: ISAM och Lana del Rey med råge, men var jag på ingång till Sónar Night och dansgolvets Mecka! Kom lagom till slutet på James Blakes DJ:set, kopplade av med lite öl. Tog en promenad på området för att bekanta mig och träffade en supertrevlig norska som var där själv, men som ville ha danssällskap natten igenom. Självklart fick hon det, så vi följdes åt mot en spelning med Friendly Fires, som kastade loss!

DSC_0107

Kvällens tempo stegrades med besked när Friendly Fires dansanta glädje-punks-pop pumpade mellan väggarna på Sónar Pubs utescen. Det gjorde mig överraskad, glad och det var svårt att stå still till medryckande låtar som Jump In The Pool, True Love och Paris. Hade inte planerat att hänga där en längre tid, men norskan övertygade mig, vilket jag var glad över. Det blev en av de bättre livespelningarna på festivalen och även om det var långt från en DJ:s eufori, dessutom första spelningen för natten, var det en bra start på en fantastisk natt som skulle fylldas med elektronisk musik, dans och många leenden! DSC_0101 Efter britternas glada och entusiastiska triumf var jag i god form, redo för det mesta och kände mig euforisk nog för att bara njuta av smörgåsbordet. Inledde med att se början på James Murphy, som likt alltid inte gjorde en besviken med sitt helgjutna set av house, dub, techno och disco. Kändes magiskt och det kändes som folksamlingen aldrig stannade upp, även om det inte var trångt. Disco Infiltrator till max av Brooklyns mästare som har DFA och LCD Soundsystem på sitt samvete, utöver sitt DJ-kunnande. En glädjedans i nattens hetta jag var glad av att vara en del av, men kände samtidigt att jag bara inte fick missa övriga godbitar. Spatserade runt området med mitt norska sällskap, köpte öl och närmade mig technons taktfasta dunkande.DSC_0103Richie Hawtin stod på toppen i sin spelning när vi anlände och levererade som vanligt. Sónar Club och under eget namn. Massivt och samtidigt eniverande. Beatsen kröp under skinnet, kroppen skakade och papper i öronen var nödvändigt om inte hjärnan skulle blåsas bort. Han är en klassiker och han börjar bli en legend på allvar. Det var kul som alltid att se honom och definitivt bra, men man vet vad man får och jag kände att jag behövde mer för att nå nirvana än kanadensiskt Minus. Softade en stund till Simian Mobile Disco och och kom överens att vi skulle se början på Untold innan annat skulle ta vid.DSC_0111Untold har mer eller mindre passerat mitt lyssnande, visserligen var det bra men jag fastnade inte helt för att stanna en längre stund. Det var en hel del folk, men många hade redan begett sig ut till Sónar Pub, där festen skulle stegra mot nästa nivå så vi lämnade också in. Fat Boy Slim har byggt upp sitt rykte som stormästare under många år med gigantiska rave världen över. Eklektiskt med dansen i fokus, folkfest och massivt värre. Han är stor, men det var för mycket folk och ganska opersonligt för att jag skulle känna mig berörd. Inte första gången jag såg honom, men han lockar fortfarande inte fullt ut. Inte dåligt, bara inte min pryl, även om det var enormt, knökfullt och coolt.DSC_0124 Tom Jenkinson är egen och annorlunda. Han förvånar ständigt, oavsett under vad han framträder med. En legend likt Aphex Twin du bara vill ha i ditt spelschema, då du inte vet vad du får, men att det oftast är bra. Experimentell electronica med delar av avantgarde-jazz där desperata breakbeats influeras av techno, jungle, acid house och hip-hop. En multiinstrumentalist som ger en upplevelse och Sónar var inget undantag, även om det efter ett tag blev nästan för mycket av det goda. Det var en återgång till hans snabba, komplexa och sofistikerade rytmer, som lektes fram till en ny helt elektronisk

DSC_0132

liveshow i samma anda som Daft Punks ljusshow. Squarepushers sällskap på scen var LED-displayer som via hans kompositioner projicerades i takt och i olika mönsterformer. Galet och snyggt, men efter en stund är det svårt att överträffa och det tvådimensionella blev enformigt även om det inte var meningen. Helt klart sevärt och jag älskar spår som Dark Steering live när en hjälmpryd Squarepusher visar vägen genom mörkret, men jag saknar en topp för att nå exstas. Snyggast grafik var det utan tvekan, men det var ganska glest i publiken och även om det var visuellt fängslande och musikaliskt komplicerat, nådde han inte Aphex Twins nivå från föregående år.DSC_0149Lämnade brittens set och kände mig nöjd även om det var en stund innan slutet. Avkoppling till Brodinski vs Gesaffelstein blev perfekt uppladdning för kvällens sista dans som väntade med Nina Kraviz. Hon hade redan gett mig ett inspirerande och kreativt set tidigare på kvällen, så jag var nyfiken på vad sista spelningen på Sónar Club skulle ge. Den ryska technodrottning gav oss  massor av loopar och psykedelia utan nonsens. Hon startade charmigt likt tidigare under dagen och snart var jag fast till hennes minimalistiska set. Det var fantastiskt och jag var nöjd med natten! Norskan ville ha frukost och gick mot något fik, själv ville jag hem och jag tappade bort henne i vimlet. Tråkigt nog. Samtidigt behövde jag min sömn, då jag visste lördagen skulle bli tuff arbetsdag, så en taxi hem satt bra!

Kommentera

