Hela min barndom spelas upp på SVT Play

Brukar sällan grotta ner mig i nostalgi eller tycka det är så intressant med 80-talshyllningar, då det ofta är fokus på det mer kommersiella som jag gillar minst. Min kompis Jens Lindell är en av få som lyckats att hålla balansen kring temat och ge oss kvalité från 80-talet, när han 1999 gjorde programserien ”Först in på 80-talet”Radio AF, Lunds Studentradio. Det var en tid när axelvaddar, pastellfärg och tuggumipop gällde och mycket musik var sådär, men så är det för alla tidsperioder. Samtidigt var det ett decennium som gav oss synth, hiphop och faktiskt techno. Visst har jag mina skelett i garderoben då jag växte upp i epoken, men jag gillar inte att fokusera på skräpet och rensar gärna bort snedsteg. Programserien Eighties på SVT sammanfattar det popkulturella och musikaliska årtiondet i tio halvtimmesprogram. Faktum är att det mesta intressant så långt och det handlar inte om överdrifter utan bra sammanfattat, om inte annat som historiedokument. Depeche Mode, New Order, Kim Wilde, Ultravox och Boy George är några av de artister som varit med så långt. Se serien på SVT Play, första avsnittet finns i ytterligare 6 dagar! Klart sevärd public service och kan ses i hela världen!

SVT Play för Eighties hittar du här!

Kommentera

