Fiona Apple avrundar fint min midsommarhelg

Jag har tänkt ett bra tag att jag skulle ta tag i henne och ge hennes fantastiska musik utrymme i bloggen, men det har fallit mellan stolarna lite. Hur som helst är det fortfarande aktuellt och får därför bli midsommarhelgens fina avrundning istället. Det är sju år sedan Fiona Apples förra skiva som också den tog ett tag och med hennes fjärde

album gör hon inte det helt enkelt. The Idler Wheel Is Wiser Than The Driver Of The Screw And Whipping Cords Will Serve You More Than Ropes Will Ever Do, som släpptes den 19 juniEpic, har nog årets krångligaste titel och är ett album som kräver en del. Det bjuds på tvära kast mellan det mer mjuka lättlyssnade och det hårda ostrukturerade och för den ovane kan det vara svårt att följa resan fram genom resan av pianopop, rock, jazz och singer-songwriter. Själv njuter jag. Knappast förutsägbart eller tråkigt, även om det känns som Fiona Apples mest destillerade album så långt. Ani DiFranco, Regina Spector, The Dresden Dolls och Kate Bush följer med mig på resan fram och vi nosar alla lite på känslan som känns igen från Nine Inch Nails. En kamp mellan naivitet och cynism, i en tappning av old-school utan mängder av elektroniska element, men knappast bakgrundsmusik. Tack Fiona Apple för ett album som rör om och skrapar i min själ, samtidigt som det är varierat och stämningsfullt. Lyssna, njut och runda av helgen likt mig.

Fiona Apple – Every Single Night

Fiona Apple – Every Single Night

Kommentera

