Jonneine Zapata är på väg tillbaka till tronen

Idag skulle jag tagit tag i en återblick på Dans Dakar var det tänkt, men får spara på det, då jag hade en mental härdsmälta hemma med allt inför Sónar och krocken med mina privata besvärjelser. Hur som helst kände jag att jag ändå har något bra att ge er läsare, då jag hela tiden får in saker i brevlådan. Ibland undrar jag hur fantastiska röster kan få förbli små och okända, när de är så fantastiska. Få är

lika intensiva och omskaknde som Jonneine Zapata från Highland Park i Kalifornien. En tjej som gör musik som får mig att stanna till och känna det i hela kroppen. Hon framför sina sånger med en extremt kraftfull och känslosam röst som lyfter låtarna till en ny nivå. Lite av Sofia HärdigPJ Harvey, Cat Power och Patti Smith, men ändå något eget. Inga prydliga, tre-minuters poplåtar, utan spretande och dystra ballader där känslorna kryper på. Hon tröttnade för några år sen på branschen och var på väg att lägga av, men ändrade sig glädjande nog och spelar live utan entré under hela juni på Los Globos i LA. Jonneine Zapata är ett namn som borde vara större och därför tycker jag ni ska köpa hennes album Cast The Demons Out som finns på Rough Trade, gå på hennes spelningar om ni är i LA och hoppas på att hon kommer hit framöver. Startar jag promotionsbolag eller liknade, är hon självskriven i mitt stall om jag får bestämma!

Jonneine Zapata  – Love Is For The Brave (live @ Los Globos, LA 06/04/2012

Kommentera

