Misstress Barbara får bli avsparken till helgen

Ibland snubblar musik in i mitt liv utan jag vet riktigt hur det hittade dit. Inte sällan handlar det om bra sådan och jag blir lite frågande hur jag ignorerat det tidigare, då tåget ofta varit igång ett tag. Barbara Bonfiglio, mer känd som Misstress Barbara, är en italiensk-amerikansk, kanadensisk DJ och producent. Efter att ha varit trummis i band sedan tolv års ålder började hon DJ:a 1995 och inom ett par år var mixskivor ute. Det tog sedan ett tag för att släppa eget material, men 2009 släppt hon sin debut I´m No Human, som nominerades till en 2010 Juno Award for Best Dance Recording Of The Year. En skiva som tillsammans med hennes 12″ Barcelona gjorde att jag fastnade för hennes musik. I en anda där Grimes, Alexander Kowalski, Miss Kittin och Extrawelt är med. Drummy, funky techno insmort med små bitar av electronica och något jag gillar. Nu i februari kom hennes uppföljare Many Shades Of Grey, som inte är lika helgjutet om du frågar mig, men samtidigt är det frågan om helt annan musik, med mer lättsam elektronisk pop nära Little Boots, Ellie Goulding och Marina And The Diamonds. Med det i åtanke funkar det utan tvekan, men jag tycker samtidigt det är synd, då hennes musik var bättre innan. Hur som helst har hon en mångfald få kan visa upp, då hennes tidiga produktioner och mixar ofta omfattade hard house och hard techno och det ska bli kul att följa henne framöver.

Misstress BarbaraDance Me To The End Of Love (Leonard Cohen cover)

Misstress Barbara feat. Sam RobertsI’m Running

Misstress BarbaraBarcelona

Misstress BarbaraMany Shades Of Grey

Kommentera

