Blue Foundation glider över till Mute Comp.

Inte sällan hinner en post riktigt landa, förrän det är dags igen med akten jag skrivit om. Blue Foundation avhandlades för några dagar sen och nu är det dags igen, då deras nya video till Broken Life kom i min inbox. En video som skapats av Colin Kennedy och Daniel Duarte och som följer en uteliggares vardag och som känns helt rätt till bandets musik. Låten är tagen från deras kommande album In My Mind I Am Free, som släpps den 22 majDead Peoples Choice. Socialrealism när den är som bäst med en fond vacker musik i känslan jag har av Blue Foundation. Låten kan ni ladda hem HÄR! Jag saknade ju hur som helst i förra posten Kirstine Stubbe Teglbjærg stämma i det nya, men i veckan fick jag svar på tal från min danska vän Jesper.

Blackout är namnet på en ny pjäs, där dans, musik och performance tävlat om utrymmet. I april spelades sista uppsättningen upp i Köpenhamn vid Mute Comp.. En del som handlade om narkotika och verklighetsflykt. Föreställningens musikaliska miljö för den sista delen skapades av Blue Foundations två före detta medlemmar Kirstine Stubbe Teglbjærg och MC Jabber, som kompletterades av Dodebum aka Henrik Sundh. Föreställningen byggde på omfattande forskning och musikerna passerade workshops, föreläsningar och filmer som skapade en bild av ämnet, där den stora colombianska kokainindustrin, handelsverksamheten under baronerna och avslutningsvis ner till den enskildes val, känslor och upplevelser med droger var delar i pusslet. Mörkt och dovt men ändå bra. Jag hoppas på fler föreställningar så jag kan se någon framöver, då det låter oerhört intressant att se live.

Blue Foundation feat Cecile TrierBroken Life

MuteComp. – Blackout

Kommentera

