Blue Foundation släpper nytt album i maj

Jag kommer ihåg när jag fick träffa kollektivet Blue FoundationRoskildefestivalen 2001. Ett nytt intressant band, som gjorde musik jag gillade och bestod av en blandning fantastiska musiker och konstnärer, ledda av dansken Tobias Wilner. Sällan har jag haft så kul vid en intervju och fortfarande är det en av de bästa tillfällen jag upplevt med artister såväl privat som professionellt. Det var både begåvat, intressant och stor fest och jag lämnade festivalen med stor glädje. Under 2000-talet växte bandet enormt och blev stora på allvar i Danmark. Det blev mer drömmande pop och mindre electronica men fortfarande drag av shoegaze och hip hop. Inte sämre men annorlunda. Åren gick och jag höll hela tiden ett öga på bandet, även om inte lika fokuserat. Mycket har hänt sedan första resan och Blue Foundation baseras i Brooklyn, New York och är numera en duo bestående av Tobias Wilner och Bo Rande. Den 22 maj kommer deras femte album In My Mind I Am Free, som är det första på fem år. Redan idag får ni deras låt Lost och nya videon Just A Hand. Nostalgiskt, sorgset och vackert och även om jag saknar Kirstine Stubbe Teglbjærg underbara röst är det riktigt bra. Ser fram emot mer och hoppas även att få träffa bandet snart igen.Vore på tiden!

Blue Foundation feat. Sara SaveryLost

Blue Foundation – Just A Hand

Blue Foundation – In My Mind I Am Free

Ett svar to “Blue Foundation släpper nytt album i maj”

  1. […] hinner en post riktigt landa, förrän det är dags igen med akten jag skrivit om. Blue Foundation avhandlades för några dagar sen och nu är det dags igen, då deras nya video till Broken Life kom i min […]

Kommentera

