Musik som borde passera ditt medvetande

Har under året som varit bitvis skalat ner bloggen och tappat lite fokus på inkommande post. Orkade inte riktigt med allt runt omkring när egna livet var ett kaos, men då många bitar nu har fallit på plats, har jag återigen börjat få upp farten och även börjat rensa ut bland mina mail. I början hade jag en svulstig inbox på 4000 mail, där mycket var skräp, men nu är det nere på ungefär 900 och det intressanta börjar hitta fram. I genomfarten passerar jag en hel del musikposter och flera borde ha fått mitt fokus tidigare, men bättre sent än aldrig. Dagens post med tre bidrag får därför bli en början och mer kommer framöver.

Sad, Vibrant, and the Power är Simon Andersson från Stockholm, som gör någon form av elektronisk indiepop i högt tempo och som först kändes sådär, men när det väl letat sig fram över tröskeln till mitt liv inte lämnade mig och växte fast. Som ett oordnat, naivt The Sound Of Arrows, Kite eller Anoraak. I högfart rusar det fram, med klubbmusiktänk och utan skygglappar. Gillar det spontant, även om jag tror det kan utvecklas en del men hoppas på mer musik snart. Debutsingel Battles har precis kommit ut och finns på Spotify.

Sad, Vibrant, and the Power Battles

Nästa post är med Mattias Jonsson, som även har bandet Automat, som jag tidigare skrivit om i bloggen och som med nya Manuel förvånar mix en hel del. Elektronisk blues, programmerad med analoga ljud genom hembyggda effektpedaler är ett udda men helt klart intressant musikskapande som jag gillar och gärna vill ha mer av. Som om Suicide, Neu! och Robert Johnson & Punchdrunks skulle få för sig att göra instrumental musik tillsammans. Mattias Jonsson gör sig som bäst i smala projekt om du frågar mig och jag är glad att han tar tag i den biten och mer kommer snart, men då med andra projekt.

Manuel  – Baz

Avslutningsvis är det min vän Jesper Strömquist, som gör för bra musik att inte nå ut till fler och som därför blir en bra inramning för kvällen. Här talar vi om svensk dramatik i ett medvetet och intressant visland där gitarren ofta dominerar och lyriken är klart djupare. Champangeinspirerad DIY med hjärtat till vänster. Vackert och tankeväckande i dagens relativt ytliga samhälle, men hans repertoar är bredare än bara politik. Musik snarare närmare Stefan Sundström, Thåström och Lars Demian i tanken än hippsters och topplistorna och jag plockar fram en vacker känslosam ballad.

Jesper StrömquistSmå hav

2 svar to “Musik som borde passera ditt medvetande”

  1. Baz var mkt bra!

Kommentera

