Jag tror inte föraktet minskar med ny video

Jag har tidigare skrivit om Lana Del Rey och hennes musik, då min favorit Sónar har bokat henne till årets festival. Jag gillar hennes musik men har lite svårt med hennes uppbackning, som enligt mig påverkar henne i fel riktning. Men pengarna styr storbolagsverksamheten och lustigt nog verkar de flesta tycka det är ok och accepterar läget. Jag kan undra lite hur jag skulle agera själv om jag fick slantar i mängder mot vissa krav. Fenomenet är hur som helst knappast nytt och The Rolling Stones, Madonna, Devo och The Flaming Lips har alla på något vis fått rucka lite på sina så kallade ideal genom åren för att få fortsätta sin vision. I viss mån kan jag därför tycka att proportionerna kring Lana Del Rey är lite i överkant och att folk blir förbannade över småsaker. Samtidigt ter det sig lite löjligt att ta fram en ny video till varje låt när det redan finns bra alternativa versioner och det nya känns påklistrat och onödigt. Ska bli spännande att följa hennes karriär framöver, förmodligen redan på Sónar. Kommersiellt till max men med en attityd mot indie är en intressant paradox. Jag hoppas jag kan behålla mina egna ideal och åsikter oavsett vad som händer.

Lana Del Rey – Blue Jeans (version 2)

Lana Del Rey – Blue Jeans (version 1)

Kommentera

