Brittiska Jockey Slut var en aktör att räkna med

Jockey Slut var en brittisk musiktidning som startade 1993 i Manchester av John Burgess och Paul Benney i en tid då de båda var frekventa besökare i stadens klubbdjungel och då på framför allt legendariska stället The Haçienda. Det var ett fanzine som växte fram till att bli en av den elektroniska musikens mer alternativa men genremässig bredaste och mest viktiga tidningar, innan den lades ner under 2004.  Jag hittade magasinet av en slump 98 eller 99 på en välsorterad tidningsaffär i Lund, i vevan de gick från under dog till att bli månadspress via Swinstead Publishing. I början var det enkelt men med själ och jag kände igen mig. Med fokus på såväl downtempo, leftfield, house, techno, breakbeat och drum’n’bass fastnade jag fort i nätet och det var många artister jag upptäckte tack vare tidningen. 2002 började de ge ut den eminenta CD-serien Dico Pogo For Punks in Pumps till varje nummer och många artister blev upptäckta för fler än den innersta kretsen av fans. Visst kände jag till flera namn tidigare men mitt intresse blev inte mindre av att få ta del av mer musik från Agoria, The Books, Ulrich Schnauss, Kiki, Justice, Cody ChesnuTT och Michael Mayer för att nämna några som passerade. År 2004 började Internet och nedladdningen påverka tidningsutgivningen och efter att de blivit mer web-baserade, beslutade plötsligt Swinstead att det var dags att lägga ner. Tråkigt, fantasilöst och plötsligt var en av klubbvärldens viktigaste förmedlande aktörer bara borta. Jag minns med glädje alla recensioner, artiklar och intervjuer jag har plöjt igenom och jag reser fram längs derasfantastiska klubbmusikskarta, som borde vara ett måste i alla musikhem. Jag noterar för övrigt att jag har träffat några av namnen som är med och Jockey Sluts minne blir därmed en än viktigare pusselbit om man ska förstå min resa genom musiken.

Kommentera

