Boards of Canada får starta igång måndagen

Vet inte när duon klev in i mitt liv, men en dag var de bara där och lämnade inte mitt inre. Det finns många elektroniska akter jag gillar, men skotska Boards of Canada får min själ i ro och jag vill inget annat än drömma mig bort. Bröderna Mike Sandison och Marcus Eoin skapar en ljudbild som känns atmosfäriska och levande. Deras musik påminner om den varma analoga produktionen som var vanligt i 1970-talets media och har skapats med analog utrustning, en blandning av elektroniska och konventionella instrument, som blandats i lager på lager till en perfekt harmoni. Boards of Canada undviker helt syntetiskt ljud och deras musik beskrivs ofta som varm, känsloladdad nostalgi där åtminstone idén är att nå perfektion. Skulle kunna dra upp det ena och det andra om bandet, men tycker musiken ska få stå i centrum. Varje gång jag hör låtar som Hi Scores, Dayvan Cowboy och Everything You Do is a Ballon funderar jag på att köpa instrument, börja skapa egen musik och blir inspirerad till max. Kanske borde ta tag i det framöver. Jag vet iaf vad som ska spelas på min begravning.

Boards of Canada – Amo Bishop Roden

Boards of Canada – Dayvan Cowboy

Boards of Canada –Skyliner

Kommentera

