Sónar förvånar som vanligt i programmet

Varje år i juni kommer eliten av elektronisk musik till Barcelona, för att under en vecka servera oss godbitar av nästa alla tänkbara genrer. Hela staden kokar av techno, house, electronica, electro och mycket mer såväl på festivalen Sónar som utanför tillställningen. En vecka med alla tänkbara upplevelser, som kan vara bra som dåliga, dyra som gratis och med lokaliseringar såväl till etablerade klubbar, festivalområde, stränder, takfester, som udda källarlokaler. På festivalen är det inte alltid rena klubbakter och en del namn förvånar alltid i programmet. Så även nu. Festivalen har gjort klart med

sångerskan och modellen Elizabeth Woolridge Grant, mer känd som hajpen Lana Del Rey. New York-tjejen har under det senaste året fått en hausse och samtidigt blivit avskydd som få, då hennes fasad utåt inte stämt med verkligheten helt och hållet. Svårt att vara indiekult när man samtidigt är en miljonärsdotter som fått mycket serverat. Om man nu bortser från den biten och tar musiken för vad det är, tycker jag hon förtjänar att få visa lite mer av sig själv innan ett hårt dömande kan ske. Hon har också fått kämpa en del för att nå dit hon är och hon har med sitt album Born to Die, visserligen med en hel del hjälp, skapat ett album som helt klart är värt mer utforskande. Melankolisk 60-talsinspirerad pop med elektroniska element som får mig att tänka på Liz Phair. Visst är Lana Del Rey inte det bästa jag har hört, men jag hoppas få se henne under Sónar 2012 i Barcelona och själv få bedöma om hennes liveinsats. Förhoppningsvis blir det bättre än hennes uppträdande på Saturday Night Live, då hennes debutskiva är helt ok och låten Video Games faktiskt letade sig in bland mina årssummeringar.

Lana Del Rey – Blue Jeans

5 svar to “Sónar förvånar som vanligt i programmet”

  1. åh jag vill se! jag vill typ hata henne men kan ändå inte sluta lyssna på hennes skiva, haha! så störigt!

    • haha jag vet! hatar kanske henne inte men är högt tveksam till brat-bruden, men musiken fastnar och rika bortskämda människor får ju gilla alternativt också och knappast den första.🙂 gissar WOW eller och Hultsfred… hoppas det är bra med dig btw, få kommentarer från mig men gillar din blogg!

  2. haha håller med. hoppas på hultsfred det hade varit bäst! så sjukt mycket bra dit jag fattar ingenting😀 allt är bra med mig iaf! hur är det själv?

  3. […] har tidigare skrivit om Lana Del Rey och hennes musik, då min favorit Sónar har bokat henne till årets festival. […]

Kommentera

