En soft lördagskväll med Black Tambourine

Oj, hur har jag missat det här bandet, var min första tanke för ett par år sen sen. Har förmodligen hört dem förut tänkte jag, men varför är de inte en självklarhet i mitt liv? Pop, indie och shoegaze från Washington med drag av favoriterna The Jesus & Mary Chain.

Black Tambourine bildades 1989 som ett sidoprojekt från medlemmar i Whorl och Velocity Girl, som snart rekryterade sin kompis Pam Berry som sångerska. Två singlar och en del andra skivsläpp följde, men tyvärr försvann bandet från spelplanen redan 1991. Med influenser från nämnda The Jesus & Mary Chain, men också Phil Spector, Smokey Robinson, Love och bland annat The Ramones, skapade bandets mörka, drömmande ljudbild ett behov med sina drag från 60-influerade pop. De har sedan fortsatt att influera indie, punk och indie-pop band genom åren och det blev ett band som levde kvar, även om jag missade dem under flera år. Vivian Girls, The Pains of Being Pure At Heart, A Sunny Day In Glasgow, Wavves och Dum Dum Girls är alla band som har inspirerats en hel del och ett perfekt band att runda av lördagen med!

Black TambourineThrow Aggi Off The Bridge

Kommentera

