Romina Cohn vill jag höra mer av framöver

Klubbmusiken från International Deejay Gigolo Records och deras eminenta överstepräst DJ Hell har länge följt mitt intresse som gett ringar på vattnet för nya upptäckter. Labeln har en bred katalog och allt tilltalar verkligen inte mitt öra, men de namn jag gillar har påverkat desto mer och ger mig en sorts beroende. Jag minns när jag första gången hörde argentinska Romina Cohns Non Stop EP där The Night var med och jag var fast. Suget efter klubb blir enormt och varje gång jag hör låtaren vill jag till ett dansgolv. Hon är en manusförfattare,

regissör, DJ och producent av elektronisk musik från Buenos Aires, som från redan 11 års ålder började lära sig och observera hur man agerade som DJ via sin kusin, som även gav henne två SL12:or och en samling 12:or acid house och techno. Vid 16 år var karriären igång och via klubben Morocco i Buenos Aires mötte hon DJ Hell, som ledde till skivkontrakt på hans label och spelningar världen över. Hennes stil är inte styrd till någon specifik genre och hon spelar den musik hon tycker om och gillar, med en stor beundran och nostalgi för 80-talet. Hon gillar att överraska och spela långa set som visar hur tunn linjen är mellan techno, electro, house, acid house och andra genrer som discomusik, rock, punk och dub. Hoppas att få se henne live under 2012, gärna på Sónar och att hennes album som hon jobbat på ett bra tag hinner bli färdigt. Romina Cohn är även hon med i årssummeringen, men innan ni får det måste smaklökarna retas upp lite av annat från hennes katalog, varav en är alldeles ny!

Romina CohnThe Night

Romina CohnTR-909 ”solo” (live)

Kommentera

