Årslista 2011 – del 3 – 25 riktigt bra spelningar

2011 års sammanställning har gett mig insikten att det finns mer musik än någonsin och att det är lätt att överkonsumera, såväl live som på skiva. Musikbranschen har det tufft, men det är en ojämlik bransch, förlorarna är många och en DIY-era är etablerad inom alla genrer. Giganterna är som tidigare ofta i panik eller avslagna kring fenomen och det sprudlar kring nyskapande individer. Kopiorna är många och falskheten ökar hela tiden. Medlemsklubben Kruthuset gjorde mycket rätt och jag var nöjd att vara en av de regelbundna gästerna till denna eminenta klubb som nästan låg i mitt kvarter. Nyårsafton 2011 var den bästa klubbkvällen jag haft på en pretentiös kväll som denna och inramningen var perfekt. Många lyckade kvällar till blev det sen under våren och många leenden. Med fantastiska festivalen Dans Dakar fick arrangören av Kruthuset lite av storhetsvansinne och tillståndsvärlden såg rött, vilket ledde till stängning. Myndighets-Sverige och danstillstånden blev en aktuell fråga igen och raveeran på Docklands kom upp till ytan och omvärlden skrattade åt oss. Varför är Sverige så hopplöst omodernt när det kommer till klubbmusik och varför måste vi som gillar elektroniskt sena nätter smyga med det? Tillståndsverksamhet i Sverige är förlegad, särskilt om man ser till många av namnen på min årslista! Däremot en eloge till många klubbarrangörers kämpande med klubbar där fri entré innan 22.00 blivit nästan standard i Stockholm. En konkurrenssituation som kommer att slå ut en del tror jag och som också förmodligen avspeglar bristen på fler intressanta namn. 2012 kommer bli ett spännande liveår tror jag, men jag hoppas på mer kreativitet och glädje i fler läger. Rangordnar inte mina listor i år, men bästa spelning var Aphex Twin.

The Pains Of Being Pure At Heart, Bitterzout, Amsterdam, 27/02/11 – Besökte vänner för fest och avslutade med det här på Hollands Debaser!

Tula, Debaser Slussen, Stockholm, 30/03/11 – Vackert och levande, men alldeles för få var där och fler borde få höra dem. Ett namn för 2012!

Nina Kinert, Kruthuset, Stockholm, 09/04/11 – samma kväll som en grymt bra Kate Bush-kväll på Högkvarteret. Perfekt kväll med extra allt!

Boys Noize, Dans Dakar, Stockholm, 04/06/11 och Sónar, Barcelona, 17/06/11 – Båda tillfällena var kalas och bjöd på mycket glädje och dans!

Agoria, Sónar, Barcelona, 17/06/11 – En eftermiddag med Agoria i solen och själv en öl i handen kunde inte bli en bättre start på dagen!

Four Tet, Sónar, Barcelona, 17/06/11 – Att Kieran Hebden skulle riva av ett klubbset av inte denna värld var årets överraskning och kvällen hade inte ens börjat… vad skulle detta sluta?

Aphex Twin, Sónar, Barcelona, 17/06/11 – Festivalens största scen krävde sin kung och Richard D James levde upp till kraven!


Bästa spelningen för året och fantastiskt bra i alla aspekter med känsla – ljus, ljud och visuellt!

Aphex Twin gjorde allt för att jag skulle bli nöjd och det blev jag definitivt! Lyssna själva och njut: Aphex Twin live @ Sónar 2011 Barcelona

A-Trak, Sónar, Barcelona, 17/06/11 – Han kan sin sak och vi dansade som besatta av glädje!

Tiga, Dans Dakar, Stockholm, 04/06/11 och Sónar, Barcelona, 17/06/11 – Kanadensaren är en veteran som vet var skåpet ska stå och som aldrig tröttnar på bra dans, bäst var han i Spanien, även om han där var slappast stilmässigt!

Jackmaster, Sónar, Barcelona, 17/06/11 – Att han skulle bli större sa jag redan förra året och vad blev det? Succé så klart och nästa gång lär vi höja ribban lite till och ge ännu större scen!

Global Communication, Sónar, Barcelona, 18/06/11 – Har drömt om att få se dem i åratal och så dyker de bara upp sådär! Sprudlande electronica jag inte fick nog av!

Primal Scream, Hultsfredsfestivalen, Hultsfred, 14/07/11 – Bobby ville att alla skulle dansa och det gjorde vi! En glad mästare, även om alldeles för liten publik att bjuda in till Screamadelica-fest.

2 Many DJs, Hultsfredsfestivalen, Hultsfred, 14/07/11 – Sorgligt att se herrarna gå från knökat och soligt Sónar 2010, till ett regnigt och några hundra galningar som dansar. De struntade i mina erfarenheter och gav oss en fest i ösregnet! Underbart var ordet och leran skakade!

Niki & The Dove, Emmabodafestivalen, Emmaboda, 30/07/11 – Att de skulle bli stora visste jag och här blev det bara ännu ett tillfälle för bekräftelse! Kate Bush-vibbar till max, soligt och glädjen spred sig bland oss få som var där!

VitalicEmmabodafestivalen, Emmaboda, 30/07/11 – Vem bryr sig om väder och vind när det finns botmedel att dansa upp leendet till?

Zola Jesus, Debaser Slussen, Stockholm,11/08/11 – En gratis spelning på Debaser Slussen med så bra artist. Klämdagar i festivalvärlden är bra!

Frida Hyvönnen, Parkteatern, Vitabergsparken, Stockholm, 16/08/11 – Hon måste komma åter snart till Stockholm, jag är beroende…

Jenny Wilson med Tensta Gospel Choir, Popaganda, Stockholm, 27/08/11 – Härlig eftermiddag i gräset och religiös känsla…

Lykke Li, Popaganda, Stockholm, 27/08/11 – Duktig slitvarg som kommit långt och värd det!

Arcade Fire, Popaganda, Stockholm, 26/08/11 – Oj vad bra de är, även om de kan konceptet nu…

Anna CalviDebaser Slussen, Stockholm,12/10/11 – Bra konsert och ny vänskap från San Francisco!

True Widow, KB18, Köpenhamn 16/10/11 – Danmarks Debaser Slussen! Oj va bra det var! Topp tre och hit måste jag åka fler gånger!

PJ Harvey, Filadelfiakyrkan, Stockholm, 22/10/11 – Märklig känsla, men underbart och bra ljud!

Arnaud Rebotini från Black Strobe, Slakthuset, Stockholm, 12/11/11 – Bra klubb, bra drag och grymt bra DJ som fick mig att minnas Paradise!

EMADebaser Slussen, Stockholm, 01/12/11 – Sjukt lite folk på en så bra artist, som ligger på årslistor överallt! Hon undrade själv efteråt, då turnén varit snudd på slutsåld i övrigt…

2011 var ett bra år när det kommer till spelningar, men jag saknade ovanligt nog de riktigt klassiska spelningarna där euforin var total. Många som spelade kändes lite blasé, men sen ska tilläggas att jag opererade min nacke och min far dog under året, vilket självklart påverkade mina upplevelser. Jag tror att jag kan förvänta mig mer och att den glädjen kommer att infinna sig under 2012! En del annat som var kul att få se 2011 var Class Actress, SebastiAn, Skrillex, Anders Trentemøller, Atari Teenage Riot, MaykaKornél Kovács, som var på topp var han än spelade och avslutningsvis Trädgårdens magiska garage-kväll med Boj Lucki / Toni Bassi från MIR Crew och Alf Tumble som var svettig värre! Säkert missat mängder, men får räcka!

2 svar to “Årslista 2011 – del 3 – 25 riktigt bra spelningar”

  1. […] att en publikation var nödvändigt. Hon har redan placerat sig på mina årslistor för album och live, samt är på gång att vara med bland årets låtar också. Ett märkligt nog ganska ignorerat […]

  2. […] knep hur lätt som helst en plats på min årslista för 2011 års bästa spelningar och jag var oerhört glad att jag fick se henne på Vitabergsparkens scen! Frida Hyvönen är en […]

Kommentera

