Refused spelar på Way Out West och Coachella

Knappt har bläcket torkat efter en av gårdagens stora nyheter om bandet, förrän nästa knackar på. Att Refused skulle återförenas visste jag sedan tidigare i höstas och det kom inte som någon större överraskning. Att bandet däremot skulle vara headline till Coachella var lite förvånade och att de skulle nöja sig med det tvivlade jag på. Nyss blev det officiellt att bandet även ska till Way Out West och jag blir inte förvånad om det hyllade hardcore/punk-bandet dyker upp i fler sammanhang under året. Umeåbandet som består av Dennis Lyxzén, David Sandström, Kristofer Steen och Jon Brännström har alltid varit

omtalade som ett fantastiskt liveband som ger allt och lite till för att övertyga lyssnarna kring texterna som väver in marxism, djurrätt och straight edge. Refused var under 90-talet ett känt band för sina attityder och åsikter, men fansen var utspridda och idag är bandet betydligt större. Främst på grund av Internet, men också sångaren Dennis Lyxzéns och trummisen David Sandströms egna karriärer och medverkan i band som The (International) Noise Conspiracy, AC4 och Invasionen. Skulle du helt ha missat bandet, är det bara att starta med deras tredje skiva, The Shape of Punk to Come, som hyllas världen över, däribland av Kerrang! som placerat skivan på 13 plats av 50 över de mest inflytelserika skivorna någonsin. Sett bandet flera gånger live och minns hur jag och min kompis Linda sprang runt på Lollipop 1996 och hoppades att Thomas Di Leva skulle dyka upp om de spelade Jag äter inte mina vänner. Biljetterna till Way Out West släpps den 26 januari klockan 09.00 och förutom Refused är Bon Iver officiella, men räkna med en fet line up likt alla tidigare år!

Refused – New Noise

Kommentera

