Årslista 2011 – del 1 – 25 bra albumen

Hade en märklig höst och 2011 gick till historien att vara mitt sämsta år någonsin och då menar jag inte musiken som varit min oas i galenskapen. Kaos har det varit och det har påverkat även fungerande delar som bloggen. Har ofta funderat om det inte vore läge att lägga ner, men har kommit fram till att jag ska försöka under våren att strukturera om och förändra till det bättre istället. Med röran har mina årssummeringar kommit helt ur fas och blivit pinsamt sena. Samtidigt ska sammanställningar göras efter ett slut på 12 månader i min värld, inte 11 månader som så många andra verkar ha som ideal och därför får ni idag startskottet till ett antal listor ni bör ha! Inte lika utförliga som tidigare år, men med lika bra innehåll och bloggen drar igång igen på allvar! Jag inleder med 25 bra album. Bäst vet jag inte, då det ter sig omöjligt och ganska patetiskt med all bra musik som kommer, däremot musik jag gillar skarpt och som jag ofta återkommer till. Skivor som klarade en tuff urvalsprocess och som kan rekommenderas de som vill ha alternativ musik från pop, rock och elektroniskt. Grouper fick två poster på en placering, men det känns som ett verk och bra är det, så lite avsteg fick det bli! Alla förutom Balam Acabs och She Keeps Bees fantastiska alster länkas till en Spotify-lista HÄR!

25 riktigt bra album från 2011 [m Spotify-länk]

Anna CalviAnna Calvi

Balam AcabWander / Wonder

CultsCults

EMAPast Life Martyred Saints

GirlsFather, Son, Holy Ghost

GrimesHalfaxa

GrouperAIA: Alien Observer + Dream Loss

Kurt VileSmoke Ring For My Halo

Love InksE.S.P.

Lykke LiWounded Rhymes

MogwaiHardcore Will Never Die, But You Will

Nicolas JaarSpace Is Only Noise

Oneohtrix Point NeverReplica

PJ HarveyLet England Shake

Real EstateDays

She Keeps BeesDig On

SkrietDet beslutande organet

The KillsBlood Pressures

The Pains Of Being Pure At HeartBelong

This Will Destroy YouTunnel Blanket

Tim HeckerRavedeath, 1972

True WidowAs High As The Highest Heavens And From The Center To The Circumference Of The Earth

WoodsSun And Shade

Youth LagoonThe Year Of Hibernation

Zola JesusConatus

4 svar to “Årslista 2011 – del 1 – 25 bra albumen”

  1. Jag hoppas du får ett bättre 2012! Din blog var en källa till inspiration när mitt musikintresse fick en nystart ganska nyligen och jag följer dig givetvis fortfarande.
    Nu ska jag kolla listorna och se om jag missat något bra eller ratat något för lättvindligt….

  2. […] jag kände att en publikation var nödvändigt. Hon har redan placerat sig på mina årslistor för album och live, samt är på gång att vara med bland årets låtar också. Ett märkligt nog ganska […]

  3. […] med Wander / Wonder skapade ett av årets bästa album och som självklart letade sig in på min årslista. Amerikanska Balam Acab är ett namn för framtiden med sin pusslande, drömska och fantasifulla […]

Kommentera

