En bra vecka med Anna Calvi och True Widow

Behövde några dagars paus från bloggeriet, då jag haft en fullspäckad tid med extra allt den senaste tiden och höll på dundra rätt in i betongen, samt tappa inspirationen. Vi har trots allt bara 24 timmar per dygn och det är viktigt att vi tar fasta på det och även vilar ut ibland. Jag mår inte dåligt och är inte nerbruten. Däremot sa min kropp stopp när gränsen närmade sig och jag som inte vet vad gränser är, tog ett moget beslut med inget skrivande under en vecka för att tänka igenom vissa bitar i mitt liv. Hade fullt upp ändå, men tror att distansen gjorde gott för sinnet och att jag sparade lite på krutet.

Dessutom blev det en vecka med två fantastiska spelningar. I onsdags gick jag och såg en fantastiskt bra Anna CalviDebaser Slussen. Trodde det skulle vara bra med folk, men någonstans verkar svenska musiknördarna och skivbolaget ha missat denna röstresurs och kön var obefintlig. Excentriskt, dramatiskt och trevande växte hon fram som en självklarhet ni kommer att få höra mer om i framtiden. Glädje och rysningar på samma gång, med en stämma växlade mellan harmoni och domedag. Spår som Desire, Suzanne And I och Jezebel planterade sig fast i lokalen. Ni som missade det, missade en kommande stjärna som förmodligen kommer att slå sig in på min årslista och det trots det inte var fulländat! Som en oerfaren och ung PJ Harvey som inte bestämt väg för artisteriet och bara rev av en aptitretare för oss med eget material blandat med covers.

I söndags fortsatte jag musikutforskandet och drog till en av de bästa klubbarna jag besökt på länge och det för en spelning som skakade om hela mitt inre. Jag lämnade Stockholm och åkte söderut, då bandet i fråga inte skulle komma till vårt land och reste därför till Köpenhamn. Väl där fick uppleva den eminenta klubben KB18 – Kødboderne 18, ett danskt Debaser som var perfekt för min själ. Lagom stort, gemytligt och trevliga människor gjorde kvällen fantastisk. Att den dessutom bjöd på en av årets bästa konserter gjorde inte saken sämre och jag njöt kvällen igenom. True Widow från Dallas är en trio som jag älskat ett bra tag nu och förundrats att inte fler i vårt land har upptäckt. Med ett sound nära många band jag gillar och samtidigt svåra att kategorisera i sin blandning av stonegaze, sonic noir, psykadelisk breakcore med drag av postrock som skakar om. En mix av MogwaiMy Bloody Valentine, Slowdive och The God Machine på lågfart. Spår som Jackyl, Duelist och Skull Eyes är svåra att bli av med och det är ett band som biter sig fast i sin drömmande mörkt och hypnoserande ljudbild. En underbar spelning som jag redan nu kan garantera i mina kommande summeringar!

Anna CalviNo More Words (live @ Debaser Slussen)

True WidowSunday Driver (live @ Macbeth in London)

Kommentera

