Nytt med Ebba Forsberg och spelningar på gång

Ebba Forsberg är en av mina favoriter och en artist ofta faller tillbaka till. Hon var på gång internationellt med sin debut då Madonnas etikett Maverick hade licens på hennes skiva, men olika missöden och MNWs krash gjorde att det stannade av och hon föll lite mellan stolarna. Hon återkom och kom tillbaka men i ett mindre och mer lätthanterligt format. Däremot förblev hon märkligt nog okänd för många trots att hon i dagsläget har gett oss tre soloalbum med eget material och det är ett fjärde på gång. Dessutom har hon utöver det egna materialet kört ett sidospår tillsammans med Mikael Wiehe som hette Dylan på svenska och 2009 kom hennes egna Ta min vals, ett album där hon tolkade Leonard Cohen på svenska. Visst har hon under åren haft

framgångar och spelningarna har varit utsålda, men mest med hängivna fans som älskar det hon gör och frågar du mannen på gatan så vet få vem hon är. Något jag tycker är synd, då hon är en riktigt bra singer and songwriter och borde nå fler. Tidlös personlig musik som berör och ofta väcker starka känslor. I samma anda som Anna Ternheim och Frida Hyvönen, eller för den delen en enklare och mer utåtriktad Stina Nordenstam. Själv gillar jag hennes självbetitlade tredje skiva mest, men det finns mycket att hitta bland övrigt också. Den 19 oktober släpps hennes nya album Falling Folding Flipping Feeling på egna bolag Eboth Productions och det ska bli klart spännande att få höra mer av den. Ebba Forsberg ger med anledning av skivsläppet tre exklusiva konserter i Stockholm, Göteborg och Malmö. Se till att gå på minst en och du kommer tacka mig sedan!

Ebba ForsbergBaby Good Night (ett spår från nya skivan att förlyssna på)

Ebba ForsbergDeep Denial

2 svar to “Nytt med Ebba Forsberg och spelningar på gång”

  1. Jag är också ett stort fan av Ebba Forsberg. Såg henne här i Göteborg när hon framförde Leonard Cohenlåtar på svenska för något år sedan. Det var grymt bra. Hittade din blogg av en tillfällighet. Det där namnet känner jag igen… Jag bloggar förresten själv. Kolla gärna in min sida. Har kanske inte riktigt din bredd. Blir mest rockmusik och dagsaktuella ämnen.

    • Haha vad kul! Ebba är fantastiskt bra och Leonard Cohen är bra tolkad. Se henne denna vändan med, lär bli riktigt bra. Såg Anna Calvi igår på Debaser Slussen och tror det är en artist du borde gilla, närvaro till max och grymt bra! Ska spana in din sida framöver, verkar klart intressant. Ibland tappar jag på grund av bredden och önskar jag var klonad, svagheten i sammanhanget att man inte hinner med flödet… hörs snart igen!

Kommentera

