Zola Jesus släppte sitt tredje album i måndags

Den ryskamerikanska artisten Nika Roza Danilova som kallar sig Zola Jesus på scenen, var med sitt andra album Stridulum II en av mina favoriter under 2010 och hamnade självklart på min albumlista för året. Ett av de mer intressanta skivsläppen som kom under året och där rösten vävdes in bland instrumenten och gav samma känsla som Bat For Lashes, Fever Ray, eller en mer utåtriktad och tuffare Julee Cruise. I somras fick jag en fantastiskt bra smakbit av upplevelsen på klubben ScreamadelicaDebaser Slussen och var lyrisk. Nu fortsätter Zola Jesus resan med sitt tredje album på lika många år, men räkna inte med någon större förändring. Fortfarande mörkt, enkelt och upprepande likt en David Lynch-film med sin teatraliska existentialism i temat. Conatus är en skiva som redan ligger bra till i recensionsfloran och den lär ligga bra till för min kommande årslista, men samtidigt är den lite väl slentrian och likriktat i längden för full pott. Inte dåligt som sagt och helt klart över medel, men jag kommer att kräva betydligt mer för nästa album, då de monotona rytmerna nu fyllt mig till max. Du kan lyssna på nya albumet ConatusSpotify eller på Soundcloud HÄR och njuta du också!

Zola Jesus – Seekir

Zola Jesus Conatus album teaser

Kommentera

