Brittiska Waveform känner alldeles för få till

Ibland dyker det upp namn i ens liv som bara fastnar där och blir kvar. I mars 2000 hade den forna briljanta brittiska musiktidningen Jockey Slut en medföljande CD kallad Next! till magasinet och jag minns att jag hade flera favoriter på skivan, men ett spår fastnade jag för direkt. Skön electronica och breakbeat i en tappning av nu breaks med den brittiska elektroniska akten Waveform och spåret Deep Dubz. En låt jag helt missat när den hade release i november 1999, men som nu kom till mig och etsade sig fast. Mike James som han egentligen heter hade gjort elektronisk musik sedan tidigt 1990-tal under namn som Breakdown, D.A.T., VIP Crew, Wiz och förvånande nog E-Type, men inte kommit mycket längre än till den inre kretsen av nördar. Efter den självbetitlade debuten på den lilla etiketten Thursday Club Recordings år 2000 blev det tråkigt nog ganska tyst kring honom och efter några remixer försvann han tyvärr helt efter spåret Systems Online som han gjorde tillsammans med Crash 2002. Man kan märka att mycket av musiken som kom kring millennieskiftet inte hade samma förutsättningar med Internet och den digitala revolutionen som dagens artister och Waveform hade förmodligen nått betydligt fler idag. Även om så är fallet, så lever musiken kvar och jag väcker den härmed lite mer till liv. Lyssna på Deep Dubz, Drifter och Systems Online.

Waveform  Deep Dubz (Dj Infiniti Mix)

Waveform & Crash – Systems Online

Kommentera

