Sen rapportering – Popaganda 2011 – del 1

Är bra sen med min rapportering, men ursäktar mig med att jag bytt jobb, haft fullt upp privat och allt har inte gått helt spikrakt. Samtidigt känns det som partyt var igår. Popaganda 2011 bjöd som vanligt på en hel del bra och dessutom hade sommarens värme hittat tillbaka, men jag tycker att årets festival hade tappat lite av sin intressanta alternativa udd och jag saknade kanske något toppnamn. Kom tyvärr sent till fredagens event och missade eftermiddagen på grund av mitt jobb, vilket var synd då jag gärna hade sett såväl klassiska Saint Etienne som eminenta Cults. Men men jag hann lagom till att få höra Henrik Berggrens avslut på avstånd. Han har fortfarande en hängiven skara fans med stjärnor och kajal, men jag tycker han gör sig bäst på en intim klubb och saknaden av Broder Daniel som band blir också ganska tydlig. Jag hoppas han tar sig samman efter allt som hänt i hans karriär och kommer tillbaka på allvar, men då i ett intressantare, mer alternativt röjande och roligare format.

Tog efter att han lämnat scenen och drog för lite mat utanför festivalområdet och missade Is Tropical. Kom lagom tillbaka för att sitta i gräset i den värmande solnedgången och få höra The Go! Team och Serenades på avstånd. Härligt, trevligt och öl hägrade. Lät bra, men båda banden gör sig klart bättre på Debaser Slussen i min värld och var kanske en kostym för små. Britterna är dessutom inte lika riviga längre och Markus Krunegård och Adam Olenius är visserligen bra scenpersonligheter men det märks att det inte är fulländat än. Ett band som däremot gjorde allt och lite till var ett enormt spelsuget Arcade Fire som rev av en riktigt toppad konsert. Visst är deras koncept klart igenkänt efter alla år, men kanadensarna var överlägsna framför ungefär 10 000Eriksdalsbadet.

Pampigt värre med en intelligent indiekänsla i storbandsformat där det spelades mest från senaste albumet The Suburbs, men också hits som Intervention, Rebellion (Lies) och Wake Up. Efter kvällens program fanns det mängder av festalternativ för den sugne och jag valde i det sammanhanget bort de officiella, då jag tyckte det var lite meckigt och smet till en fest på närmare håll. Trädgården hade en nostalgikväll jag sent kommer att glömma, då Rekyl bjöd upp till garage-kväll med flera av mina vänner bakom mixerbordet. Boj Lucki och Toni Bassi från MIR Crew såg till att hålla tempot högt och när Alf Tumble tog över toppades pulsen och tempen på dansgolvet. Eufori och riktigt kul! Härlig start på en bra festivalhelg bara synd att det inte var festivalen som stod för initiativet. Dag  två är på ingång och kommer snart!

Arcade FireReady To Start, live @ Popaganda

Kommentera

