Jessica 6 är en betydande del du måste ha i ditt liv

Ibland undrar jag hur nonchalanta eller lata Sveriges trendmaffia är när det gäller att upptäcka musik, fenomen och artister. Visst är vi snabba, duktiga och kör fullt ut i vårt land, men ofta är det ur ett smalt perspektiv där mängder av bra prylar sorteras bort för att den inbitne ska få en överblick. Inte sällan enkelspårigt och fantasilöst om du frågar mig och ett fåtal åsiktsmakare har en för stor påverkan när smörgåsbordet är så mycket mer än det vi serveras. Klubbvärlden är berikande, men även här ganska smal och inte sällan märker jag vid festivaler och andra större tillställningar att något saknas oavsett genre, även om undantag då och då dyker upp. Ett namn som inte

passerat vårt land och som jag har följt länge är amerikanska Jessica 6, en trio som tänjer på gränserna för nu-disco och R & B och som få ens känner till. Lite märkligt då Brooklynbandet är inne och nosar en hel del i gayvärlden, är kopplade till DFA och var delaktiga i Hercules and Love Affair. Bandets namn är en hyllning till en ledande karaktär i kultfilmen Logan’s Run, där Jessica 6 är filmens rebelliska hjältinna som flyr från en auktoritär underjordisk värld i jakt på frihet och självständighet. Nomi Ruiz som är en av mina absoluta scenfavoriter och fronten i bandet, gör tillsammans med basisten Andreas Raposo och den elektroniskt ansvarige Morgan Wiley musik jag vill få känna mer av. Som en mix mellan Metro Area, Frankie Knuckles och Niki and The Dove med retrodrag där det skett en korsbefruktning mellan olika mörka och dramatiska teman är svårt att ignorera. En kaliber jag inte hört på länge med sin mix av lekfull US garage, klassisk house och electronic dance och som har ett innehåll med stjärnstatus. Bara att söka upp deras fantastiska debut See The LightSpotify eller hämta hem gratis MP3-filer från eminenta RCRD LBL. Startar jag en klubb, bokar jag bandet!

Jessica 6White Horse

Jessica 6Fun Girl

Kommentera

