Kolla in Regina Spektor på SVT Play

Har fastnat lite i bloggutgåvor och vet inte riktigt varför. Dessutom är jag fast i lugnare musik som görs av tjejer vilket visserligen känns bra, givande och knappast fel. Finns hur mycket som helst, även om majoriteten av det vi hör i radio, ser på TV och läser i tidningar är fortfarande oftast om män. Mitt mål är inte att avskriva männen från agendan och jag skriver alltid väldigt blandat i mina poster, men jag gillar att plocka fram saker jag gillar och inte sällan är det kring artister som inte får mängder av spaltmeter. Inskränkt är jag inte och jag har inte för avsikt att bli, dessutom skriver jag om det jag oftast gillar. Hur som helst är dagens post om en tjej som fått mycket uppmärksamhet genom åren och som redan 2001 kom med sin debut 11:11, men en tjej som alltid kan få mer uppmärksamhet för att jag ska bli nöjd.

Singer-songwritern och pianisten Regina Spektor är en Sovjet-född judiska som bor i New York. Hon studerade klassiskt piano tills hon var 17 och ursprungligen var hon bara intresserad av klassisk musik, men blev senare intresserad av hip hop, jazz, rock och punk. Hennes musik är förknippad med anti-folk som får mig att tänka på musik gjord av Laura Marling, Fiona Apple, Dresden Dolls och Kate Nash, men även Tori Amos. Hennes sånger är vanligtvis inte självbiografiska, utan bygger snarare på scenarier och karaktärer hämtade från hennes fantasi. Ofta abstrakta berättelser eller första-personstudier av karaktär, likt en novell. Spektors röstomfång är enormt och hon använder det ofta fullt ut med diverser vokala inslag och tekniker. Kan handla om allt från surrande ljud gjort med läpparna till en obskyr beatbox-stil som blomstrar mitt i en ballad, samtidigt använder hon gärna ovanliga musikaliska tekniker som att trumma rytmer på kroppen av ett piano eller en stol. Hon har inspirerats av artister som Joni Mitchell, The Beatles, Billie Holiday, Radiohead, Tom Waits och Frédéric Chopin, vilket skapar en härlig bas i ett bra kreativt skapande, så se hennes spelning på SVT Play och njut av den vackra musiken innan den försvinner!

Regina Spektor @ SVT Play (tillgänglig till 5 september)

Regina SpektorEet

Kommentera

