Jean Michel Jarre spelar på Hovet i oktober

Han är en artist jag tyvärr inte har sett men som jag definitivt måste se någon gång i mitt liv. Det var mest en slump att jag introducerades till hans musik och jag kan fortfarande än idag känna stor tacksamhet för att min bror och en av mina musiklärare på högstadiet hade den franska elektroniska legenden i sitt register över nödvändig musik. Jean-Michel Jarre är en fransk kompositör, artist och producent, som fått mycket skit bland kritiker och som sällan uppmärksammas i

Sverige idag. Som den musikaliska pionjär han är har Jean-Michel Jarre hjälpt att forma den elektroniska musiken som konstform. Baserat på ljud snarare än noter har han sprängt gränserna för vad som ansetts vara musik. Efter att ha studerat vokala harmonier vid Conservatoire de Paris inspirerades han att återuppfinna musiken och dess kärna. Drömsk syntpop i en värld vi kallar new age, med pompösa inslag och storslagna uppbyggda verk i en känsla av klassisk musik i modern tappning. Detta ledde till en svit av världsberömda album så som Oxygene, Equinoxe, Les Chants Magnetiques och En Attendant Cousteau. Med en uppsjö skivsläpp och ungefär 80 miljoner sålda album till dagens datum gör Jarre till en av vår tids största kompositörer och artister. Genom att ta sin utrustning och musik utomhus, ofta till udda och berömda platser, smälte han samman musiken med omgivningen och skapade något som aldrig setts eller hörts förrut och revolutionerade musiken. Han brutit normen för vad en konsert är eller ska vara med ljus, laser och fyrverkerier i en storslagen prakt och även om han inte har lyckats överträffa sina triumfer från 80-talet, är han helt klart en av de verkliga legenderna inom den

moderna konstnärliga elektroniska musiken likt namn som Brian Eno, Vangelis och Kraftwerk. Hans musik blev den första utländska som spelades på kinesisk nationell radio på årtionden och som en följd av det blev han den första västerländska musiker att bli inbjuden av Folkrepubliken Kina att framföra ett antal konserter där 1981. Han har också fått en asteroid uppkallad efter sig, haft det bäst säljande franska albumet genom tiderna och har genomfört den största konserten någonsin inför 3,5 miljoner människor vid Moskvas 850-årsjubileum. Jean-Michel Jarre kommer till Stockholm och Hovet för en konsert tisdagen den 25 oktober. En kväll jag ska jobba, men jag hoppas jag kan få ledigt, även om jag tycker han skulle ha spelat mitt i stan vid till exempel Kulturhuset istället för en trist ishall. Hur som helst kostar biljetter 545-645 + avgifter.

Jean-Michel Jarre – Oxygene 2

Jean-Michel Jarre – Equinoxe 4

Kommentera

