Zola Jesus till Screamadelica på Debaser Slussen

Mest av allt hade ju önskat att vara på Way Out West, men där kommer jag inte att vara. Tyvärr. Även om så är fallet, så krockar krockar min musikvärld en del nu på torsdag den 11 augusti. Singer och songwritern Jonas Asker har adderat ett band till sin lugna musik och tempot har höjts en del, men jag gissar att stämningen av Nick Drake, Rufus Wainwright och Jeff Buckley fortfarande finns där. På torsdag besöker han klubben KvalitätSödra Teatern och jag anar att det blir en vacker kväll, då Jonas Askers musik är fantastisk och flera av mina vänner ska dit! Samtidigt tror jag att amerikanska

Nika Roza Danilova drar i mig hårdare för att jag ska komma till Debaser Slussen och avnjuta hennes musik. Hon var en av de artister som hamnade bland toppen på min albumlista för året och var en av de namn som rörde om mest i min värld. På scen kallar hon sig Zola Jesus och med andra skivan Stridulum II skapade hon ett intressant album där rösten likt Bat For Lashes, Fever Ray, eller varför inte en något hårdare och mer framåt Julee Cruise blir det bärande instrumentent, till musik som närmar sig våglängden Kate Bush ligger på. Mörkt, enkelt och upprepande och antingen gillar man det eller så inte. Jag älskar det. De monotona rytmerna kryper upp på väggarna och hennes magnetiska röst får mig fast likt en David Lynch-film med fina spår som Sea Talk, Night och Manifest Destiny. Gissar att klubben Screamadelica kommer ge oss ett knökfullt Debaser Slussen, särskilt då det hela är gratis! Hinner jag blir det två ess under kvällen, men definitivt ett med Zola Jesus. Vem vill följa med på torsdag?

Jonas AskerThis Day

Zola JesusClay Bodies

Zola JesusSea Talk

Kommentera

