I oktober kommer PJ Harvey till Stockholm

En av mina bästa spelningar någonsin var när skönheten från Dorset klev upp på scenen på London Astoria 2 tillsammans med John Parish i november 1996. Jag ville aldrig gå hem efteråt och PJ Harveys musik kröp i mitt inre då närvaron på den lilla scenen hade varit total. Drömmer mig fortfarande bort till The Dancer. Även om jag har sett henne flera gånger efter detta framträdande, har hon inte varit lika nära och aldrig överträffat sig själv. Nu är det dags att kanske få den där känslan igen då hon kommer till Stockholm för en spelningFiladelfiakyrkan den 21 oktober. Kan bara bli fantastiskt, särskilt med åttonde studioalbumet Let England Shake i bagaget. Ett tematiskt sorgligt men helgjutet verk som garanterat är med på mina årslistor. PJ Harvey visar återigen sin storhet och går ett steg vidare med ett komplext och fruktansvärt, men enormt berörande avsteg i dagens politiska situationen både i England och i omvärlden. Mörkt men vackert och det känns som hon gör ett medvetet val när hon dessutom ger Oslo två konserter på turnén. Biljetterna släpps den 8 augusti 9.00 och kostar 425-495 kronor + serviceavgifter.

PJ HarveyThe Words That Maketh Murder

Kommentera

