Chikan rundar av min vecka av musik

Hemma igen till civilisationen efter ett riktigt bra kalas på Emmabodafestivalen i de flesta aspekter. Visst kunde vädret varit klart bättre, jag själv kunde ha varit i bättre mental och fysisk form med större smidighet och bättre självkontroll. Samt musiken kunde varit lite mer kreativ och intressant och då främst inom klubbmusiken. Samtidigt håller festivalen kvar sin charm och känsla trots rejäl utökning av besökarantalet, jag är bortskämd med att ha redan sett många av namnen förut och det är en klart inspirerande arrangör som gör att jag mår bättre. Med anledning av att jag behöver lite distans till arrangemanget och mig själv, dröjer jag lite med en fördjupning, men kommer likt med övriga festivaler att beta av den. Ha bara lite tålamod.

Därför ger jag mig istället på en låt med en för egen del ny och intressant artist, som visserligen behöver mogna till lite i produktionen, men som redan ger mig musik som jag vill ha mer av. Petter Söderberg går inte att enkelt begränsa till en spelstil då det blandas och prövas efter vilka verktyg som passerar hans skapande. Under namnet Chikan får vi pop, punk, electronica och electro som får mig att tänka på Neon Indian, Wild Nothing, Panda Bear och Andy Votel. Nya EP:n I Like You Better (When You’re Drunk) som släpptes precis på  egna labeln Circle Around A Circle, är en bra botanisering till musiken, då Chikan inte helt enkelt går att placera i ett fack. Han har redan delat scen med akter som The Radio Dept., Kevin Devine och Tiger Lou och förra året spelade han på den fantastiska tyska festivalen MELT!. Lyssna och ta till dig ett intressant namn för framtiden! Blir du medlem på hans hemsida kan du hämta hem en MP3 av I Like You Better (When You’re Drunk) gratis!

ChikanI Like You Better (When You’re Drunk)

Kommentera

