Sónar 2011 – del 1

Varje år kokar Barcelona till under tredje veckan i juni och blir huvudorten i världen för all elektronisk musik. Mängder av klubbar, strandfester, konstinstallationer och kulturyttringar bubblar upp och det blir nästan frustrerande som besökare att plocka rätt bland alla guldkorn. Det är kanske inte meningen att alla dagarna ska ge mig en Lotto-vinst, men nästan alla artister värda namnet är i stan för att visa sina konster under veckan så förutsättningarna är stora. Det hela avslutas med en final bestående av tre dagar med festivalen Sónar, som är en av världens största tillställningar inom elektronisk musik. Med en fantastisk line up och ungefär 75 000 besökare under de tre dagarna var förutsättningar kalas. Hur som helst skulle det i år bli klart annorlunda mot tidigare år för min egna del och ingenting skulle bli sig likt igen och jag beklagar om det dröjt en månad till min summering kommit på plats. Rehab, dödsfall och diverse annat strul som passerat mitt liv har påverkat rejält och det är först nu jag känner mig redo.

Sónar är en festival för elektronisk musik som startades i Barcelona 1994. Då spelade Laurent Garnier, Transglobal Underground, Sven Väth och ett antal till. Sen dess har festivalen blivit ett antal nummer större och drar med sig hela stan i veckans fest. Själva kallar Sónar det för en festival för Advanced Music and Multimedia Art och deras line up är alltid bra oavsett vad som är bokat. Såväl lokalt som internationellt inom flera genrer som tangerar elektroniska element får plats. Sónar By Day utspelar sig på Center of Contemporary Culture (CCCB) och Museum of Contemporary Art (MACBA) som båda ligger nära La Ramblas mitt i stan. Där pågår evenemanget från lunch till 22.00 då de stänger igen och öppnar upp i ett gigantiskt utställningscentrum i gigantiska lokaler en bra bit utanför centrum och Sónar by Night tar vid. Ett gigantiskt rave på fyra scener med lokala och internationella giganter inom elektronisk musik blir verklighet och det pågår ända fram till klockan sju på morgonen. Årets upplaga av Sónar festival inföll mellan tordagen den 16 juni och höll på till lördagen den 18 juni. Nytt för i år var den nya roliga scenen Sónar Car och att de körde med en hel del musik även på söndagen, men mer om det längre fram.

Onsdagen

Vi anlände i år likt föregående år redan på onsdagen, men hade en fantastiskt rolig och ovanlig resa till Barcelona. Ville ha en billig resa men samtidigt bortom skräpbolag och prövade därför att flyga via Prag. Hade aldrig varit där tidigare och kände att en kulturell förfest med god mat var precis vad jag önskade och var väldigt nöjd trots många extratimmar på resande fot. Väl i Barcelona vid midnatt, löste vi boende och annat praktiskt innan natten fick ta vid. Drog ut på Club Catwalk nära stranden och inte långt från lyxen på Hotel Arts. En klubb som hade ett bra Off Sónar party som vi inte ville missa och med en line up som bestod av bland annat X-Press 2, Kaiserdisco, Kenny Larkin, Sian, Danny Howells, Paul Woolford, Ramon Tapia, Konrad Black, Joel Mull, Dustin Zahn, Alex Celler, Okain, Calculus plus några till! Det blev en hel del öl, mängder av dans, en galen fransman som bjöd på fjärilsim och en hel del bra musik som gjorde att det blev mycket sent! Bra start.

Torsdag

Första dagen på festivalen inleddes lugnt, även om stressen hela tiden puttrade på. Kom först kring 14 och var rejält seg efter partyt dagen innan, men inledde som vanligt med att fixa presspass för att enkelt kunna ta mig runt på området. Jag har i år haft klart sämre antal bokade intervjuer än tidigare och det verkar vara en trend som även gällde för Sónar. Tråkigt och märkligt. Om det berott på skivbolag, artister eller mig är svårt att svara på, men hoppas det har berott på tillfälligheter, då de artister jag sprungit in alltid varit tillmötesgående och trevliga. Har tidigare år jobbat frenetiskt, mailat mängder för att få ihop möten och i år var det något mer avslaget på grund av min egna hälsa men också på grund av min fars, men tycker inte det ska ha påverkat så enormt då mitt nätverk nu är betydligt större än vad det varit tidigare. Är konkurrensen tuffare? Tror nog snarare på slumpen, särskilt då bloggen går som tåget!

Tillbaka till festivalen och det jag var där för. Var i år inte så imponerad av spelschemat för Sónar Day på torsdagen, men vet att det alltid dyker upp överraskningar och det är skönt att bara vara där. Promenerade därför först runt, kartlade området och kände av atmosfären. Samtidigt som festivalen pågår diverse konstutställningar och i år hade jag verkligen möjligheten att få se en del av detta, vilket var trevligt men inget jag saknar såhär efteråt. Musiken är det elementära på Sónar och vi avrundade därför av den fantastiska eftermiddagen med musiklyssnande till Floating Points på en av de gröna mattorna i Sónar Village, kylde ner oss med lite öl och njöt av livet. Härligt, uppfriskande och suget efter Little Dragon, Ninja Tune, Nicolas Jaar, Red Bull Music AcademySonarDôme växte hela tiden, men mer om det i nästa post om Sónar!

Kommentera

