Peace & Love är igång och det rejält

För er som följer min blogg, kunde det lätt tolkas i tidigare inlägg att jag tycker sådär om Peace & Love som inleddes igår i Borlänge, men så är knappast fallet. Däremot undrar jag varför mer än 40000 vallfärdar dit, när jag är lagom imponerad av line up och tycker Roskilde som kör samtidigt är klart mer intressant och marginellt dyrare. Samtidigt gissar jag att kostnaderna och avstånd avgör, att stadsfesten känns mer lockande än potentiell leråker och att jag är bortskämd som redan sett mycket av det som spelar och inte lockas lika hårt av stornamnen Deadmau5, Kings Of Leon, The Strokes, Bob DylanSocial Distortion, M.I.A. med flera i dagsläget, samt föredrar tillställningar som håller på längre under natten. Helt klart är det ett bra startfält för den som inte maniskt följer musiken, det är komfortabelt och jag anar att det är en festival som är här för att stanna så länge de inte får storhetsvansinne och likt nu ser till ett allmängods i sina bokningar. Dessutom gillar jag att det är en oberoende aktör utan större uppbackning av ett dominerande bokningsbolag, vilket gett en mångfald. Däremot ska det mycket till för att jag ska åka dit som det är nu, men jag har knappast stängt dörren för framtiden och hoppas det blir en bra festival för er som är där. Ta det också försiktigt och var varsamma om varandra. Peace & Love är något alla borde leva upp till, men redan misstänks en 19-årig tjej tragiskt nog ha blivit gruppvåldtagen, brott som stölder, fylla, misshandel och narkotikainnehav har varit omfattande med tanke på bara en dag har gått och arresten är redan fullsatt. Håller tummarna på bättre fortsättning och att ni som är där bidrar med glädje och kärlek istället för tumult. Säger som John Lennon och Yoko OnoImagine Peace.

6 svar to “Peace & Love är igång och det rejält”

  1. Jag kom för några timmar sen hem efter min första vistelse på p&l. Det har vart en otroligt härlig vecka. Jag är bara 17år och åkte dit för att se KOL. Musiken under hela veckan var av underbar och vistelsen på campingen var över förväntan. Det var välorganiserat och mycket funktionärer som gjorde ett riktigt bra jobb=bra ordning. Vi hade goda grannar(även om de skräpa ned nåt otroligt), det fanns tid till lite sömn om man vill och vi fick med ett helt tält hem.
    Några stölder var jag inte med om(om man inte räknar grannarnarnas tältpinnar) förutom att en kompis som blev av men pengar, på köpcentrat någon km från campingen.
    Jag var där med 2tjejkompisar men gick en del själv när vi ville se olika band. Mig hände det inget även om jag gick runt själv på festivalområdet 12 på natten, dagen det var mest fullt folk på festivalen med 50000 besökare.
    Tycker du ska åka dit själv och uppleva kärleken man får ta del av på festivalen, lyssna inte bara på medierna…
    Gillar din blogg föresten, har följt den ett tag:)

    • Hej Rebecka! Tack för din kommentar, blir alltid glad att höra vad folk tycker! Låter fantastiskt på P&L! Blir oftast så på festival där musiken är bra, särskilt med rätt inställning och extra kul om allt klaffar. Majoriteten av besökarna på festivaler drabbas aldrig av problem, vilket är skönt, men i år hade festivalen gått ut med sina pressmail att trycket på vissa delar ökat enormt och TT rapporterade att stölder, bråk och andra delar ökat, samt att den tragiska våldtäkten hade inträffat. Blir så på de flesta större festivaler och P&L är inte unik jämfört med Roskilde, Hultsfred och Way Out West i det sammanhanget, men andan av fred och kärlek är nog större i och en medveten strategi för att motverka Borlänges tidigare våldsproblematik verkar nu ge resultat trots många fler besökare utifrån, vilket är riktigt kul! Har själv blivit av med ett backback o nästan allt jag äger på Glastonbury (då ca 220000 pers), en festival som alltid haft fred o kärlek som ett mantra, men har man otur så har man. Vill gärna åka på P&L men i år funkade det inte med jobb, pengar och en med kort varsel inplanerad begravning. Hur var Kings Of Leon? Försöker alltid bevaka så objektivt det går och inte svälja andras åsikter, men ibland är andras vinkling redan där i pressutskicket och då blir det svårare. Hur som helst var min post från första dagen och sen verkar det ju bara ha blivit bättre!🙂 Ska kolla in din blogg framöver, men verkar klart bra inspiration om vad jag ska skriva om. Sök på Sonic Youth på min blogg o du har lite tips, men ska även skicka lite tips framöver. Smashing är en annan av mina favoriter och där kan du få hur mycket som helst, men återkommer snart med lite mer för din del. Ha det galant!🙂

  2. Tack för ett mycket sympatiskt svar. Jag kände bara mig tvungen att skriva hur jag upplevde det hela, men det är klart det är jättetragiskt med allt som ändå hände…
    Kings of Leon var riktigt bra, typ för bra för att känna att det var live. Stod längst fram och fick ta in en enormt grym stämning men inte så mkt av själva musiken, som jag var där för. Jag är ganska kort och är inte den som stångas o knör så jag blev ty lite nedtryckt och fick svårt att andas så vakterna/funktionärerna fick hjälpa mig ut och sen stod jag vid sida och njöt då mer av deras underbara musik. Kanske lite tråkig spelning? tyvärr… men annars riktigt hög kvalitet på musiken.
    Riktigt roligt att du ska kolla min riktigt dåliga amatörblogg, men det är ju roligt att hålla på, haha
    Tack så mkt för SY tipsen. Ska försöka ta mig tid att granska😛
    Är ganska flamsig med med mitt musiklyssnande och vill bara hitta nytt hela tiden så tyärr svischar många riktigt bra band förbi…
    Tack för allt!

    • Hej Rebecka! Att vara sympatisk är något jag försöker vara och glädjer mig att du tyckte det var bra. Trött på att allt handlar om pengar och att många har ett cyniskt och bitvis hjärtlöst perspektiv som skiter i medmänsklighet. Vad vinner man på det? Ska försöka ge dig mer musiktips framöver o varsågod för det jag gav, knappast något besvärande o snarare kul att dela med sig av! Det är lätt att missa mycket bra o vet precis vad du menar med snabba kast i sitt lyssnande🙂 Kort kan inte vara det enklaste, men glad att det ordnade sig för dig, lätt att trampas ner av trycket. Själv en lång jäkel men försöker alltid ta hänsyn till de som är bra mycket kortare och har räddat många tjejer genom åren från att ha blivit mosade, men det är inte helt enkelt alltid. Roskilde 2000 är något vi inte får glömma bort och det var overkligt att vara där när nio personer fick sätta livet till och festen fortsatte. Surrealistiskt. Inget fel på att vara amatör, det är vad man gör som är det intressanta. Ha det prima, så hörs vi!

  3. Peace & Love är en grym festival! Har varit på Arvika tidigare och trots att Peace & Love är mer än dubbelt så stora som de var så var det ändå fler våldtäkter och tunga droger där. Samlar man 50 000 personer så är man ju naiv om man tror att man ska kunna helt undvika idioter som förstör. Men på Peace & Love har jag varit 5 år på rad och aldrig sett ett bråk eller nånting. Så tro inte på allt du läser i tidningarna. De hårdvinklar, speciellt kvällspressen och lokalpressen som inte ens skriver som det är alltid utan lyfter ut det negativa, trots att det är en promille problem om man jämför med hur många det är där. Även på Roskilde och Glastonbury, Classic car week, Storsjöyran, Way out west, Sweden rock händer det skit. Det kan man knappast klandra arrangörerna för. Speciellt inte Peace & Love. Du är naiv om du tror att de ska kunna stoppa all världens problem. Och att de har det budskap de har kanske det ligger ett faktum bakom. Världen består av idioter, personer som inte tar ansvar för sig själva utan tror att andra ska lösa allt åt dem. Jäkla folkhemstrygghet som inte finns längre. Peace & Love har åtminstone en ambition att försöka göra nåt och inte sitta och gnälla. De kan dock inte ta ansvar för att folk missköter sig alltid.

    • Hej Paulina! Tack för din kommentar, behöver ibland något att reagera på och du verkar missförstå en hel del och jag vet inte riktigt syftet med din aggressiva framtoning. Visst ökar risken för problem med 50000 besökare, men det jag inte gillar är just det och det är inte naivt, det är sunt förnuft att reagera mot att folk strular och jag tycker de som utsätter alla andra fredliga besökare för den typen av problem ska få banden klippta och betala ett högt pris för sin skit. Sen är frågan om var man ska dra gränsen för problemmakare, men det är en annan fråga. Helt klart är våldtäkt, stöld och allvarliga knivbråk något som borde höra hit. Majoriteten av besökarna på festivaler drabbas aldrig av problem och under alla mina år på festivaler har jag varit ganska förskonad förutom en vända på Glastonbury, då jag blev av med allt i ett inbrott i mitt tält. Mitt syfte är dock inte att lyfta fram det, utan att tycka att det är fel och hoppas att det minskar och inte accepteras. För övrigt tror jag knappast alltid på det annan media skriver och är ofta min egen nyhetsskapare utifrån pressmail och TT:s utskick. Festivalen hade gått ut med att trycket på vissa delar ökat enormt och TT rapporterade att stölder, bråk och andra delar ökat, samt att den tragiska våldtäkten hade inträffat. Blir så på de flesta större festivaler och P&L är som du säger inte unik, vilket jag vet. Så knappast naivt utan något jag reagerar på, dessutom har jag aldrig klandrat arrangören utan besökarna som förstört en ung tjejs liv. Knappast gnäll. Dessutom lägger jag in min egna värdesyn på vad jag anser är rätt eller fel. Försöker bevaka så objektivt det går och inte svälja andras åsikter. Hur som helst var min post från första dagen och sen verkar det ju ha blivit bättre. För övrigt finns fler goda människor än idioter, men för få reagerar mot orättvisor, överfall, problem och mobbing.

Kommentera

