Dans Dakar del 1 – Förfesten på Strand

Dans Dakar var fantastiskt. Visst fanns det brister här och där, men det var första gången festivalen hölls och Humanistiska föreningens ändring mot klubbmusik istället för pop i samarbete med Monstera var ett genidrag. Inget fel på pop men en bra klubbfestival har det inte funnits i Sverige tidigare och popfestivaler finns det gott om. Att det sen var en utdragen fest i fint väder gjorde det inte sämre och jag kastar därför loss med förfesten i post ett.

Det var en fantastisk förfest för Dans Dakar dagen innan festivalen och det på Strand. Mina favoriter Boeoes Kaelstigen var spindeln i nätet och blev utgångspunkten för en kväll som bjöd på Style Of Eye, Festa Med Killar, La Petite Putain, Den Svenska Björnstammen och Oscar Wedrén. Strand är en fritidsgård för vuxna och passade därför perfekt för en festival med alla de sidoaktiviterer som finns och möjligheterna till nattbad.

Själv gillade jag Boeoes Kaelstigen och Den Svenska Björnstammen mest, då tempot var högt, det dansades frenetiskt, glädjen var stor och Strand fylldes snabbt. Festa Med Killar tappade farten något och jag kände att de hellre skulle inlett kvällen än avslutat. Inte dåligt men inte min kopp te för kvällen. Övriga var också bra men inte bäst.

Dans Dakar förfest på Strand var en riktigt lyckad kväll, men jag efterlyser lite utveckling framåt nästa år. Skulle gärna se att de kör hela stället för festen, även restaurangdelen och då får tre golv. Sen vore det kul om uteserveringen kunde få en chilldel i solnedgången. En helhet som skulle locka fler och lyfta festivalen flera snäpp, samtidigt var det fullt när det peakade, men alldeles för kort stund.

Förutom spelytor efterlyser jag ett tydligare spelprogram och en mer genomtänkt spellista. Samtidigt var det spontant planerat i sista stund, kravlöst, ingen stor extrakostnad, en härlig aptitretare. Karl Andersson och övriga på Monstera gjorde en rejäl kulturgärning med Dans Dakar och förfesten!

Strand är likt Debaser Slussen en fritidsgård för vuxna som sagt och förutom en kalasbra förfest med två golv, bjöds det som vanligt av soffhäng, drinkar, uteservering och självklart rundpingis. Nedan en bild från en av många finaler och här med min kompis Jesper som en av deltagarna. Tack Monstera för en mycket bra kväll!

Lite suddig i ögonen efter många öl, strålande kväll i en svettig värme lämnar jag Strand och Hornstull med ett leende och badsug på grund av den vackra vyn, redan med tankarna på morgondagen.

Kommentera

