Patti, Kate och Nikka får stilla mitt samvete

Hade tänkt att riva av Dans Dakar och bra musik till tusen redan igår, men har hade en fullspäckad nationaldag med jobb, service av cykel, långa viktiga samtal, matlagning och kartläggning av ny och gammal musik som har passerat mig. Ont om tid är det ofta gott om i mitt liv och på grund av det vill jag stilla mitt samvete lite med en lättsammare post som rymmer trevlig musik, för att senare ikväll dyka in i klubbgenren. Hur som helst gjorde jag ju en inlaga i söndagens SomaTHS Radio om Dans Dakar, så helt usel är jag inte. Nu lämnar jag samvetet och ger er första posten för kvällen. Musikbranschen är en i många avseenden manlig verksamhet, trots mängder av superduktiga kvinnor och dagens post får därför bli en inblick i tre personer jag tycker ska lyftas fram. Det blir i formaten dokumentär, demo och mix.

Det är en månad sedan amerikanska Patti Smith tilldelades årets Polarpris. Till och med ikväll har du via SVT Play och programmet K special, chansen att se den prisbelönta filmen Dream of Life, som är ett säreget och mycket personligt porträtt av 64-åriga Patti Smith. Se den och njut av den fantastiska artisten, poeten och musikern. Får bara inte missas. Skulle du nu göra det eller inte kan få nog av henne, finns det mer på SVT Play. Lennart Wretlinds intervju som han gjorde i samband med hennes konsert på Stockholms konserthus den 3 oktober 1976, Aktuellts  intervju från 2010 och Peace & Love, samt avslutningsvis Babel som för ett år sen gjorde ett inslag med stjärnan angående boken Just Kids är alla korta men mycket sevärda bitar från stjärnan. Den 30 augusti kommer Patti Smith till Stockholm för att ta emot priset och dagen efter spelar hon live.

Kate Jackson, som var frontfigur i indiepopbandet The Long Blondes, arbetar nu med solomaterial. Hon har i samband med det lovat ny musik varje månad tills album är klart och självklart presenterar jag härmed månadens låt Lying In Her Arms, som kom igår. Idag kom det en bonus, då  The Atlantic droppade in och jag dansar loss av glädje till hennes vackra Bernard Butler-producerade pop. Bara att lyssna och njuta. Ett album att längta till!

Kate JacksonLying In Her Arms

Kate JacksonThe Atlantic

Avslutningsvis blir elektronika från en spansk ljudkonstnär som är enormt kreativ. Nikka är från Barcelona och gör härlig, påträngande och klaustrofobisk  musik man drömmer sig bort till och jag är oerhört glad jag upptäckte henne på Sónar 2009. För ett tag sen skickade Nikka ut sin nya livemix Nikka Plug Festival 2011 som finns med på hennes nya skiva Pandemia 12″, en platta du kan köpa på hennes hemsida bionikka.com. Lyssna, fascineras och upptäck en välbevarad hemlighet du vill vara med i. Imorgon är det förresten en vecka till jag åker till Barcelona och Sónar.

Nikka Plug Festival 2011

Kommentera

