Isländska Lára Rúnars är ett namn att kolla in

För några år sedan var Myspace min självklara musikbank och jag fick mängder av nya namn att hålla reda på. Men tyvärr tappade nätverket rejält i funktion och med ökad konkurrens minskade dominansen och de var inte lika självklara längre. På grund av det är det med stor glädje jag då och då får vänförfrågningar jag inte räknat med. Genom åren har Buraka som Sistema, Jonneine Zapata, Nomi Ruiz och William Fitzsimmons alla frågat om min vänskap och dagens post är glädjande nog inget undantag. Lára Rúnars är från Island och förmodligen landets nästa namn att hålla ögonen på internationellt efter Björk, Emilíana TorriniSigur Rós, Mugison och GusGus. Under året som gått har hon gjort sig mer och mer etablerad utanför Island och blivit noterad av större aktörer som Q Magazine, MTV, NME, Filter Magazine och Clash Magazine. Lára Rúnars arbetar för tillfället på sitt fjärde album som släpps i år och i väntan på det får ni lyssna på förra skivan Surprise som kom förra året. Ett namn för framtiden med sin finstämda indie-folk-pop och för två veckor sedan besökte hon festivalen The Great Escape i Brighton. När kommer hon till Sverige?

Lára RúnarsIn Between

Kommentera

