Sia upplyste mig om veckan för döva

Skräcken för mig som musiknörd skulle vara att jag helt förlorade min hörsel och blev döv. Försöker att inte glömma öronproppar och vara rädd om min hörsel, men likt måga andra glömmer jag ofta den biten och sällan finns det att köpa på plats. Att jag dessutom har en bullerskada på ena örat sen jag var liten borde göra mig än mer medveten, men icke. Hur som helst fick australiensiska Sia Furler mig att stanna upp i tankarna igår. Hon är sångerska och skriver dansant pop, med elektroniska vibbar med beröring av soul jazz och trip-hop och som har samarbetat med både Zero 7 och Christina Aguilera. Hon har släppt fem album och det var först på förra skivan We Are Born som hon fick lite uppmärksamhet i Sverige. Hur som helst inleddes Deaf Awareness Week i förrgår den 2 maj, åtminstone i England, även om jag kan tycka det borde vara en internationell händelse. Temat för i år är ”Look At Me”, vilket syftar till att förbättra förståelsen för de olika typer av dövhet genom att belysa de många olika metoder för kommunikation som används av döva, döva, dövblinda och hörselskadade personer, såsom teckenspråk och läppläsning. Det var i det sammanhanget jag fick Sias video Soon We´ll Be FoundTwitter och insåg att det är en fråga som jag självklart måste ge lite uppmärksamhet. Särskilt då det finns mer än en miljon människor i Sverige som hör dåligt. Det är viktigt att vi inte glömmer bort alla dessa individer och aktivt arbetar för ett bättre samhälle för även den gruppen. Alla förstår faktiskt inte vad du säger.

Sia – Soon We´ll Be Found

2 svar to “Sia upplyste mig om veckan för döva”

  1. Tidsmaskinen Says:

    Skön blogg! Har ett musiktips: Midnight Boy – Roll with it
    Lyssna här http://onstage.metro.se/artist/66294

Kommentera

