Lite bakslag gör chill med Blue States perfekt

Att det skulle finnas chans till fest igår var väl inget tvekan, men svårigheten var att välja. Att jag inte varit igång på tre veckor med vare sig alkohol eller party på grund av min nacke, gjorde det inte enklare. Så jag var tveksam om jag skulle fixa det och med facit i hand skulle jag kanske väntat ett tag till. Under Bron hade festivalkryssningen 25 Hour People efterfest och min kompis Sandra Mosh spelade och gjorde det lysande men på fel golv om du frågar mig. Techno som skulle passat bättre på stora golvet och i anslutning till KIMONOs spelning. Samtidigt var det golvet toppat med dubstep innan och det fanns inte riktigt utrymme för alla bokningar. Det är också det som verkar vara arrangörernas problem i mitt tycke, de bokar in för många artister och alldeles för splittrat för att få det bra. Ingen tanke med någonting och dåligt organiserat, vilket tydligen genomsyrade mycket av även båtkryssningen. Tanken var god men svår att lyckas med och jag ser inte riktigt poängen med deras upplägg. När KIMONO spelat klart lämnade vi därför Under Bron och åkte istället till Warehouse 08 där James Ruskin spelade techno för fullt hus. Riktigt bra och hur kul som helst att vara där och även om jag kanske föredrar Kruthuset som ställe, var det knappast fel att vara där och jag var oerhört nöjd med utvecklingen av kvällen. Kul med bra klubbar som tänker till lite. Hur som helst spelade vissa delar av min kropp mig några spratt och när dessutom mitt operationsärr sprack upp lite grann valde jag avbryta och åka till SÖS för att tejpa. Som sagt hade tagit det relativt lugnt men ibland räcker inte det och nu blir det kroppsvila ett tag till. I det sammanhanget känns det perfekt att beta av lite chill med brittiska Blue States. Ett band som mest kretsar kring London-killen Andy Dragazis som skapar mellow indie, electronica och downtempo du lätt drömmer dig bort till. 1997 släpptes första 12″ Alaska och 2000 kom första albumet, fantastiska och melankoliska Nothing Changes Under The Sun. Sen har det blivit tre album till och ett antal singlar samt EP:s, men det har aldrig blivit någon take off. Hur som helst har den mesta musiken från Blue States släppts på den eminenta labeln Memphis Industries och för övrigt finner den även på Spotify. Tråkigt nog få videos från den tidigare delen, men kolla de nedan och lyssna på debuten.

Blue StatesSeason Song

Blue States Down The Days

Blue StatesAllies

Kommentera

