Ny skiva och tragedi för TV On The Radio

Det är några dagar sen nu, men kände att jag var lite väl omskakad för att avverka ett inlägg då det begav sig. I onsdags, den 20 april avled basisten Gerard Smith i bandet TV On The Radio och saknaden kommer att förbli stor av såväl medlemmar och fans för all framtid och jag har inte greppat det fullt ut. Den 14 mars gick Brooklyn-bandet ut med nyheten att bassisten Gerard Smith hade diagnoscerats lungcancer och det precis i den avslutande fasen av deras femte album Nine Types of Light. Något som jag hade svårt att ta till mig och jag insåg nog aldrig allvaret i det hela. Förmodligen för att jag själv hade operation som väntade. Samma dag som albumet kom ut låg jag själv på sjukhus och det är först nu som jag hunnit ta till mig albumet.

Fem multiinstrumentalister som skapat konstrock där post-punk, electro, indie och mycket mer vävs samman till en skön alternativ ljudbild med stor kärlek och känsla i en maffig produktion och fler kritiker än jag gillade det vi hörde, men i onsdags så kom nästa omskakning. TV On The Radio gick då ut med följande statement på sin hemsida ”We are very sad to announce the death of our beloved friend and bandmate, Gerard Smith, following a courageous fight against lung cancer. Gerard passed away the morning of April 20th, 2011. We will miss him terribly.” och jag blev totalt nollställd, då jag hade haft för många bitar i min egna vardag. Vad känns inte bättre än att hylla honom med tre fina videos från nya skivan Nine Types of Light som släpptes förra veckan? Och förresten, glöm inte att skänka en slant till Cancerfonden.

TV On The Radio – No Future Chock

TV On The RadioYou

TV On The Radio – Keep Your Heart

Kommentera

