The Kills ute med nytt album som luktar årslista

Sedan 2000 har den amerikanska sångerskan Alison Mosshart (VV) och den brittiska gitarristen Jamie Hince (Hotel) under namnet The Kills gett oss fet och fantastisk bluesig indie av bästa sort, som blandas ut med ett stänk punk och garage. Med en mishmash som andas PJ Harvey, Blood Red Shoes, The Dead Weather och The Fall är jag sedan länge fast och faller alltid pladask för deras medryckande musik. Fjärde albumet Blood Pressures släpptes nyss på Domino och det kom tyvärr lite i kläm på grund av min nackoperation. Även om så är fallet, är jag övertygad om att det är ett album som kommer att vara med och slåss i slutet av året på mina årslistor och det är aldrig för sent att upptäcka Blood Pressures storhet och fler kritiker än jag verkar gilla skivan, trots att det inte är lika helgjutet som tidigare alster. Älskar fantastiska spår som Baby Says, The Last Goodbye och Satellite där duon vrider om mitt inre av alla känslor, sin psykadeliska bluesiga touch och agressivitet. Jag hoppas bara någon av våra svenska arrangörer tar förnuftet till fånga och bokar in den eminenta duon, särskilt då jag missade senaste chansen i Stockholm när de besökte Fritz Corner. Vore fantastiskt då The Kills är grymt bra live!

The Kills Blood Pressures teaser

The KillsSatellite

The KillsBaby Says live @ IFC Crossroads House in Austin TX , SXSW 2011

Kommentera

