Magda och Franco Bianco till Magdeburg

Ikväll är jag löjligt avundsjuk på mina vänner som hänger på Berns och dansar till technolegenden Sven Väth. Orken är inte riktigt där efter nackens operation, jag går på starka värktabletter, får inte festa loss avslappnat och trevligt, dessutom har jag inte riktigt råd. Tyvärr. Lär bli en fantastisk kväll och han är rolig att se, vilket jag har gjort, så jag överlever. Hur som helst är de avbokande aspekterna närvarande vid en annan spelning jag gärna skulle vilja åka till och det en spelning i Magdeburg i Tyskland. Dit har jag gästlista, då mina vänner från Dilek Records är med i bokningarna, men det kostar ju en del att åka dit och även bo där. Även om så är fallet, lär det bli fantastiskt då det är en spelning som infaller på den gamla preussiska borgen som kallas Festung Mark och som numera är ett pampigt kultur- och konferenscenter med 11 meter högt i tak med möjlighet för 1200 personer att dansa sig varma till tonerna av techno.

05.05.11 // Magda (Minus) & Franco Bianco (live) (Dilek) @ Festung Mark, Magdeburg

Polskfödda Magdalena Chojnacka, eller Magda som vi musiknördar känner henne kommer som vanligt att karismatiskt trollbinda publiken med sin minimalistisk techno. Minns fortfarande förra årets Sónar då hon med ett perfekt set mixande in mig i den hängivna rytmen och en av förra årets bästa spelningar var ett faktum. Som ett komplement till henne är det extra kul att arrangören bokat in Dilek Records intressanta argentinare Franco Bianco, som med sin klubborienterade elektroniska musik väver ihop ambienta inslag av techno med traditionella rytmer från  folk, country och tango. En kreativ skaparanda med bredd som i viss media har gjort att han ibland kallas Danny Boyle av elektronisk musik och som med sitt nya liveset kommer att skaka om byggnaden rejält. Tillställningen är den 5 maj klockan 22.00 tills det stänger på Festung Mark och det kostar 10-12€ + förköp om jag greppat uppgifterna rätt, men billjetter finns ej ute ännu. Billigt är det hur som helst och jag inte definitivt nej ännu, då det hade varit fantastiskt kul och lär bli ruskigt bra party! Line-up för kvällen är: Magda (M-NUS / Berlin), Franco Bianco (Dilek / Argentina), Rodriguez & Mc Cutchan (hora de visita / ADB), The Mony (Klub Elektrik), Showcase med Kunstkantine / Mutter Rec.; Just Etienne (Kunstkantine / Mutter Rec.), Lorenz Kraach (Kunstkantine / Mutter Rec.), Dirg Trig (Kunstkantine / Mutter Rec.), Dj Tork (Kunstkantine / Mutter Rec.). Åk om kan!

Magda @ Sónar Barcelona 2010

Franco Bianco @ Creamfileds Buenos Aires 2010

Kommentera

