En fredag där jag faller tillbaka mot Sonic Youth

Ett av mina absoluta favoritband alla kategorier är Sonic Youth. Ett band som det är svårt att inte fascineras av och det band jag spelat mest enligt min Last FM-scrobbling. Det är ett band jag alltid faller tillbaka till oavsett humör, som är fantastiskt såväl på skiva som live och som aldrig blir för gamla. Experimentell och fri avantgarde smälter ihop med traditionell rock och punk som ofta skruvas till ett par ytterligare varv med noise och dist. Som om att Glenn Branca, Iggy & The Stooges, Velvet Underground, Patti Smith och Joni Mitchell skulle göra skivor ihop på en efterfest. Dagens post bjuder därför på sex smakprov av Sonic Youth och det är bara att botanisera vidare i bandet, då det finns något för nästan alla i deras skivkatalog. Trist nog distribuerade via Universal och deras underetiketter, vilka i flera fall blockar sina videos på WordPress, men klicka vidare på de som inte kommer upp och du får ytterligare bra videos, däribland en fantastisk coverThe Carpenters Superstar. Nog om Sonic Youth, nu på söndag 22.00-23.00 blir det del 2 från Sónar 2010 med mängder av musik och en intervju med colomianska Lucrecia Dalt. Allt på THS Radio 95,3 MHzFM-bandet i Stockholm eller på thsradio.se.

Sonic YouthKissability

Sonic YouthSunday

Sonic YouthReena

Sonic YouthIncinerate

Sonic YouthMalibu Gas Station

Sonic Youth Superstar

2 svar to “En fredag där jag faller tillbaka mot Sonic Youth”

Kommentera

