Årslista 2010 – del 2 – 100 bästa låtarna

En lista på de 100 bästa låtarna är alltid en utmaning och det är lätt hänt att något missas eller att fel låt kommer med. Vet redan nu några som lika gärna kunde varit med, men man måste dra en gräns också. För övrigt låter jag artisterna bara vara med en gång. Därför rankar jag inte mellan de hundra kandidaterna. Även om så är fallet tycker jag att årets låtar jag plockat med är en given samling hits som bör spelas om och om igen. Lägg gärna kommentarer på eventuella missar och jag kan kolla upp artisten i fråga och reparera lyssningsmissar under 2011. Nedan får ni listan på de 100 bästa låtarna, med länkar till artisterna, några videos (ej artister som har inbäddningsskydd), samt ibland även nedladdningsalternativ till spåren. Redan nu får du en länk till min Spotify-lista (den saknar dock 12 låtar som jag märkt nedan med *) och bara att klicka HÄR!

100 bästa låtarna för 2010

Agnes ObelBeast

Agoria feat. Carl Craig and La ScalarsSpeechless*

Alessi´s ArkSimple Man*(Lynyrd Skynyrd cover) (Gratis MP3Soundcloud)

Alf TumblePendolino

Allo, Darlin’Let´s Go Swimming

AnoraakHere You Go

Anthony & The JohnsonsThe Spirit Was Gone (Gratis MP3RCRD LBL)

Ariel Pink´s Haunted GraffitiButt-House Blondies

Beach HouseWalk In The Park

Bear In HeavenWholehearted Mess (Gratis MP3 av Pink Skulls remix på RCRD LBL)

Black MountainRollercoaster

Blood Red ShoesWhen We Wake

Boeoes KaelstigenTanumshede

Boka ShadeTeenage Spacemen

Charlotte GainsbourgLe Chat du Café des Artistes

Clara Moto feat. MimuDeer And Fox

Class ActressLet Me Take You Out

Crookers feat. CarrieHave Mercy

Crystal CastlesCelestica (Gratis MP3 av Thurston Moores remix på RCRD LBL )

Dag för dagI Am The Assassin (Gratis 5 spårs-EP på deras hemsida mot din mailadress)

DeerhunterHelicopter (Gratis MP3 av Diplo och Lunice remix på RCRD LBL)

DeloreanReal Love

Den svenska björnstammenKärlekens matadorer

DJ Hell feat. Bryan FerryU Can Dance (Gratis MP3 av Peter Kruders remix på RCRD LBL )

Drive-By TruckersDrag The Lake Charlie

Dum Dum GirlsStiff Little Fingers

DungenMin enda vän

Egyptrixx feat. TrustCrysalis Records (Gratis MP3RCRD LBL) *

Etienne de CrécyBinary

Frankie Rose And The OutsCandy (Gratis MP3 av Le Chevs remix på RCRD LBL)

FulmaktenNär natten kommer

Giant DragSwan Song

Gil Scott-HeronOn Coming From A Broken Home (Pt. 1)

Glass CandyFeeling Without Touching (Gratis MP3RCRD LBL)

Golden TriangleNeon Noose * (Gratis MP3RCRD LBL)

Gui BorattoThrills

Holy FuckSHT MTN

How To Destroy AngelsThe Space In Between

Hurts Better Than Love

Håkan HellströmRiver en vacker dröm

JahcooziRead The Books

JapandroidsHeavenward Grand Prix [MP3 via Pitchfork]

JohnossiWhat´s The Point

Jonas AskerRebel Street

Jonneine ZapataGood Looking (Hennes musik är egentligen inte helt ny och låten spelades in redan 2008, släpptes 2009 som DIY på hennes egna label Jonneine Zapata Music, men kunde nästan bara köpas vid spelningar och först i maj 2010 nådde hennes fantastiska album Cast The Demons Out eminenta Rough Trade Shops, fick bättre spridning och blev en återrelease för året. Good Looking är en försmak på en artist du bara inte får missa och som jag hoppas få se live i Stockholm under 2011)

JunipOff Point

JuvelenAll-Time High

LCD SoundsystemHome

LogoJunocide (Logo remix)

Lucrecia Dalt and James PantsToo Much Light *

Lykke LiGet Some (Gratis MP3RCRD LBL)

Marina And The DiamondsI Am Not A Robot (Gratis MP3 av Doorlys remix på RCRD LBL)

Massive Attack feat. Hope SandovalParadise Circus (Gratis MP3 av Gui Borattos remix på RCRD LBL)

Matt And KimWhere You´re Coming From [MP3]

Melissa Auf der Maur feat. Glenn DanzigFather´s Grave (Ett klipp får ni från hennes spelning på Debaser Slussen jag hade velat gå på men inte orkade då min nacke sa nej…)

MF/MB/The Grand Chase

MGMTBrian Eno

Neil YoungLove And War

Neon TreesAnimal (Gratis MP3 av Shuttles remix på RCRD LBL)

Nico VegaSo So Fresh

Niki & The DoveDJ, Ease My Mind

ParkenAnnas sång

PascalMåne över Fårösund

Perfume GeniusMr. Peterson

PsykakutenIf I Could Love I Would

Rigas feat. Anna Maria EspinosaGhost [MP3 via Tram7]

Robert Plant med Band Of JoyMonkey

RobynLove Kills (Hon gjorde allt rätt 2010 och kunde fått flera låtar på en lista över bra spår för året, Love Kills kändes rätt för min lista och hon kommer igen fler gånger i min musikgenomgång)

School Of Seven BellsI L U (Gratis MP3RCRD LBL)

Scout NiblettI B D *

She & HimMe And You

ShearwaterHail, Mary

Shellshag1984 (Gratis MP3RCRD LBL)

Sleigh BellsTreats

STYGGSleep

Sun Kil MoonHeron Blue

Super Wild HorsesGoldentown

Surfer BloodFloating Vibes (Gratis MP3 av Twin Shadow remix på RCRD LBL)

Tame ImpalaLucidity (Gratis MP3 av Pilooski remix på RCRD LBL)

The Chemical BrothersEscape Velocity

The Depreciation GuildCrucify You

The Hundered In The HandsPigeons

The Kissaway TrailThree Million Hours

The LikeRelease Me (Gratis MP3RCRD LBL)

The Loveable TulipsI Am Just A Heart *

The Medusa SnareMonster

The Naked and FamousPunching In A Dream *

The Pains Of Being Pure At HeartSay No To Love

The RaveonettesHeart Of Stone

The Soft PackAnswer To Yourself (Gratis MP3RCRD LBL)

The Tallest Man On EarthWalk The Line

TindersticksHarmony Around My Table

Trembling Blue StarsCold Colours

Trent Reznor and Atticus RossPieces Form the Whole * (Ladda hem delar av The Social Networks soundtrack gratis HÄR)

Two Door Cinema ClubUndercover Martyn

VidretThe Golden One

White HinterlandIcarus (Gratis MP3RCRD LBL)

Wild NothingSummer Holiday

YeasayerAmpling Alp (Gratis MP3RCRD LBL)

Zola JesusManifest Destiny

En liten bonus utanför listan och enda artist med två låtar i den här posten, då det är en fantastiskt bra cover:

The RaveonettesI Wanna Be Adored [MP3]

8 svar to “Årslista 2010 – del 2 – 100 bästa låtarna”

  1. mycket fint! mycket jag inte ens hört. ska lyssna😀

    • Vad glad jag blir! Både överraskningar o igenkännande! Precis som jag vill det ska vara.🙂 Kul att ditt bloggeri har kommit igång igen. En fröjd att läsa o se all galenskap haha

  2. Paul svensson Says:

    Hej! Jag vill passa på att tipsa vart jag brukar fynda på nätet.
    http://campadre.se/tipsa/7817.

  3. […] tidigare tagit upp det Nyzeeländska bandet The Naked and Famous på min Årslista över 100 bästa låtarna 2010 med deras fantastiska Punching In A Dream och känt att här är ett band fler borde känna till. […]

  4. […] alltid ha något för mina listor varje år och så även i år. Anoraak letade sig in på min lista över låtar, men albumlistan hamnade han strax utanför med sitt fina album. Lyssna och njut av […]

  5. […] har varit nämnda några gånger i bloggen och jag hade med bandet på min årslista över bästa låtar. Om två veckor på Pingstafton den 11 juni kommer det nyzeeländska bandet The […]

Kommentera

