Agnes Obel gör musik som värmer din själ

Upptäcker ibland av en slump album som är riktigt bra och som helt har gått förbi mig i flödet av musik. Fler har det blivit den senaste tiden i mina årslistors summeringar och det känns skönt, då det ska vara fråga om en bra summering där hela året omfattas och det bästa är med. Allt hamnar självklart inte på någon lista men ofta är det kul att få det till sig och min horisont vidgas. En som fortfarande är med i urvalsdiskussionen är den danska sångerskan Agnes Obel som bor i Berlin och skapar musik med drag av Joanna Newsom, Ane Brun och Taken By Trees. Finstämd och vacker pop där du reser fram i ett landskap där allt bara växer fram under färdens gång. Har förmodligen missat henne då jag inte har TV eller dagstidning och hon har haft en liten hajp tack vare en reklam för Deutsche Telekom. Samtidigt är det lite märkligt, då hon ges ut på det emineta skivbolaget PIAS som jag brukar ha koll på. Hur som helst finns hennes PhilharmonicsSpotify och det är ett härligt album som fått relativt bra kritik som fått mig på fall och är för bra att missas. Lyssna på fantastiska Beast, Riverside (gratis nedladdning hos PIAS) eller varför inte John Cale-covern Close Watch och dröm dig bort till pianots harmoni som är balsam för själen i det vintriga adventsvädret. Hoppas någon bokare ser till att Agnes Obel tar vägarna förbi Stockholm snart!

Agnes ObelPhilharmonics [MP3]

Agnes ObelRiverside

Agnes Obel Just So

Kommentera

