The Machine – Redhead 6/10

För ett tag sen kom ett av årets mer oväntade skivsläpp i min brevlåda. The Machines Redhead är ett ambivalent ljudkollage från alla möjliga syntetiska genrer och som genom elektroniska element vävs samman till en enhet på endast sex spår. Den släpps på skivbolaget Rekids och bygger på återanvändande och nyskapande pusselbitar i en skepnad som känns hotfull och hoppfull på samma gång. Skivbolagets boss och mannen bakom The Machine är Matt Edwards, mer känd som technoproducenten Radio Slave, för de som råkar veta vem det är. Continental Drift knarrar igång det hela och växer fram till något större på sin resa över det öde urbana landskapet i samma anda som Ishq och Biosphere. På spår två kastas hela föreställningen om till en ny nyans, tempot höjs och vi är plötsligt ute på den afrikanska savannen med mer dansanta rytmer och en kyrkokör bestående av The Future Sound Of London och Calm. Redan har 28 minuter musik avverkats, jag är förvirrad och framme vid Leopard Skin som surrar fast mig i galenskapen med sina enerverande upprepande tongångar nära Capital K och Aphex Twin. Jag undrar var det hela ska sluta när hotfulla Spell Bound tar vid och de skrämmande känslorna kryper på med sin krävande electronica som luktar olja och skitig industri, men det lättar när jag väl når fram till glädjen i kåkstadens avslappnade dans i Root People. Releasen är inte bara en skiva, utan flera multimedia- och konstprojekt, där även en kortfilm från det japanska kollektivet Jigoku och bilder från den australienska musikern och designern Misha Holenbach från Perks And Mini ingår och med det i medvetandet kan jag ana skivans fulla potential. Den är lite för splittrad och för skev för att få full pott som det är nu, men samtidigt så bra att en större publik borde få upptäcka den och förhoppningsvis med resten av delarna som jag tror lyfter musiken några snäpp.

Kommentera

