Sónar 2010 – del 4

Fick sova några få timmar efter min galet trevliga fredag innan vår städerska fick fnatt och väckte oss och undrade varför vi var kvar i rummet när vi skulle ha lämnat det. Världens utskällning på spanska och jag drog mig ut ur sängen, fick på lite kläder och undrade vad som hänt. Jag kan ingen spanska och hon kunde definitivt ingen engelska men på något vis lyckades jag förklara läget att vi skulle bo där till på söndag. Jag var väldigt arg och stängde till slut bara dörren med en undrande städerska utanför. Var snart tillbaka till sängen och knappt en timme mer sömn fick jag innan dusch, frukost och förberedelser för DJ Hell stod på agendan. När jag senare mötte städerskan bad hon om ursäkt och skämdes som en hund då hon tydligen tagit fel rum. Så kan det gå. Inte bästa läget för intervjun men jag fixade allt och tog en taxi med en galet skön chaufför till lyxhotellet Hotel Arts Barcelona.

Utanför hotellet sprang jag in i Dizzee Rascal som hastigt hälsade på mig. Skön stämning där vi båda verkade känna oss på fel plats. När jag väl hittade fram till lobbyn på plan två i det enorma hotellet var jag lite sen och undrade hur det skulle bemötas. Hur som helst gjorde det inte så mycket då DJ Hell var på mycket bra humör efter att ha softat vid polen och han gillade mina frågor samt tyckte att det var trevligt. Alltid skönt med ödmjuka och trevliga stjärnor. Vi pratade en hel del om Sónar, klubbmusiken i sig och hur han gillade dagens utveckling. Längre fram kommer mötet med honom att hamna här på bloggen, så håll ögonen öppna. Hoppas helt klart på möte igen och skulle gärna boka honom till Sverige för spelning på sikt. Vore något.

Min eftermiddag drog ut på tiden efter intervjun med DJ Hell och jag promenerade efter intervjun längs med stranden in mot Las Ramblas. Det hade regnat och var lite kyligare men fortfarande varmt, så jag stannade till för lite mat. Blev därför något sen till Sonar by Day och missade tyvärr Necro Deathmorts samt Jimi Tenors spelningar och Axel Bomans DJ-set som ska ha varit magiskt enligt Calle Dernulf. Kom i alla fall lagom till att Lunice vände plattor och han gav allt och lite till. Experimentellt med hög livekänsla och elemement från hip hop och electronica gjorde det svårt att stå still och SónarDôme lyfte nästan. Sprang in i mina vänner från Fabric och hade en lyckad start på spelningarna med vänner och ett fantastiskt set. Det var lite som om Autechre, Dilla och Ed Banger-folket skulle dela på en kopp te. Lunice toppade det hela genom att hoppa ner och dansa med publiken. Hur bra som helst och jag var imponerad av den unga kanadensaren från Montreal som måste spela i Sverige framöver.

Stegade vidare på området och kikade på lite av varje. Fastnade en stund framför Uffie, som var helt ok men det kändes lite som om hon var på fel plats och tid när hon äntrade scenen på SónarVillage. Visst drog hon av hits som Ready To Uff, Pop The Glock och MCs Can Kiss men så mycket mer är det inte och det kändes tunt. Hade varit mer lågiskt att hon hade varit med föregående år. Nu kändes den forna revoltdrottningen lite felplacerad och mammarollen har inte lyft hennes artistskap. Märkligt då hon kändes så rätt för tre fyra år sen. Lämnade likt herrarna i bilden spelningen ganska tidigt och var nöjd med att inte har stannat till besvikelse.

Fabric-folket tipsade mig om att jag skulle ta och se Jack Revill, en ung kille från Storbritannien som kallar sig Jackmaster och som är ett av de mer lovande nya namnen inom klubbvärlden. Sagt och gjort så stod vi där och dansade järnet till en talang som rev av den ena hitlåten efter den andra och vi var snart i extas. Att spela låtar med så vitt spridda skurar som Chaka Khan – Ain’t Nobody, Aphex Twin – Window Licker, Dizzee Rascal – I Luv U, Prince – I Would Die 4 U, Kraftwerk – Computer Love, Daft Punk – Rollin’ & Scratchin’ och Mr. Oizo – Cut Dick för att nämna några namn kräver sin DJ. Alla typer av musik med kraftig bas som blandades in i future house-rytmer och mixades fantastiskt snyggt. Jackmaster var det namn från Red Bull Music Academy som imponerade mest på mig och jag undrar när han kommer till Sverige. Måste bokas. En av Sónars bästa spelningar! Det var magiskt och du kan fortfarande få en del av känslan genom att lyssna på Sónar-setet HÄR!

Jag kände att Sónar Day på lördagen inte var till närmelse lika kul som torsdagen och fredagen, trots fantastiskt bra insatser från både Lunice och Jackmaster. Jag undrade lite över fortsättningen då vi gav oss hem på mellanfest för nu var det upp till Sónar by Night att ge föregående natt en match.

Kommentera

