Sónar 2010 – del 1

Varje år bubblar Barcelona till under tredje veckan i juni och blir huvudorten i världen för all elektronisk musik. Alla möjliga klubbar, strandfester, konstinstallationer och kulturyttringar avlöser varandra. Alla har de samlats i den katalanska staden för att hålla grytan kokande av glädje och energi. Alla värda namnet spelar i stan under veckan. Det hela avslutas med en final bestående av tre dagar med Sónar. En festival som är en av världens största inom elektronisk musik och definivt den viktigaste. Med en fantastisk line up och kring 85 000 besökare under de tre dagarna till Sónar är det party utöver det vanliga. Att det dessutom infaller med ett fantastiskt väder, massor av galenskap, god mat, en hel del god öl gör det inte sämre.

Sónar är en festival för elektronisk musik som startades 1994. Det året spelade bland annat Laurent Garnier, Sven Väth och Transglobal Underground. Sen dess har festivalen växt rejält och hela Barcelona är en del av festen utanför festivalens ramar. Själva kallar Sónar det för en festival för Advanced Music and Multimedia Art och deras line up är alltid bra oavsett vad som är bokat. Kvalitén är oerhört hög. Det serveras tre dagar och tre nätter med det mesta inom elektronisk musik. Såväl lokala som internationella förmågor och dessutom från alla tänkbara genrer som tangerar elektroniska element. Sónar By Day utspelar sig på Center of Contemporary Culture (CCCB) och Museum of Contemporary Art (MACBA) som båda ligger fem minuters promenad från La Ramblas mitt i Barcelonas centrum. Där pågår tillställningen från lunch till 22.00 då de stänger igen för en paus på ungefär två timmar innan Sónar by Night tar vid. Nattdelen som finns i ett gigantiskt utställningscentrum likt Älvsjömässan i gigantiska lokaler en bra bit utanför centrum är något helt annat. Det är fyra scener med lokala och internationella giganter inom elektronisk musik och pågår ända fram till klockan sju på morgonen. Det är massivt och helt fantastiskt med dans för hela slanten. Årets upplaga av Sónar festival inföll för två veckor sedan på tordagen den 17 juni och höll på till lördagen den 19 juni. Nytt för i år var att de samtidigt hade en systerfestival med A Coruña men jag avhandlar endast festens stad Barcelona!

Onsdagen

Vi anlände i år en dag tidigare för att slippa en del av stressen och öka glädjen av att vara nere i den spanska metropolen. Löste en hel del praktiska prylar och njöt av värmen och den lättsamma livstilen. Mitt på eftermiddagen när vi spatserade runt i området nära Sónar Day stoppade plötsligt den svenska artisten Cornelia oss och började prata musik. Jag kände igen henne ganska snart då jag kommer ihåg att min kompis Pierre Friberg fotograferat henne för några år sen. Hon berättade att hon numera bor i London och är knuten till Red Bull Music Academy. För stunden promenerade hon dock med brittiska Mooken som var inplanerad för en spelning på festivalen. Hon frågade i all hast om vi skulle på Red Bull´s förfest till Sónar, då hon skulle spela där. Vi hade inte planerat det och frågade därför om hon kunde ordna gästlista. Tyvärr kom inte in då det var fullt och jag ska tänka på detta nästa år i planeringen men det var kul att återupptäcka Cornelia. Istället för Red Bull´s fest hamnade vi på en mindre bar med endast Spanjorer som gillade Sónar. Trevlig och lättsam kväll med en hel del öl och det blev ganska sent iallafall.

Torsdag

Första dagen på festivalen blev en hektisk dag. Var hyfsat seg efter en del party dagen innan och inledde med att fixa mitt presspass för att enkelt kunna ta mig runt på området. Sedan började mitt jobb med att nätverka och se lite av en ung tänd Professor Green dra av bland annat I Need You Tonight och lite av Pete Tong för att sen raskt rusa vidare för att avhandla ett gäng intervjuer. Först ut med Ralph Lawson från 2020 Soundsystem, sen var det dags för fantastiska Lucrecia Dalt, för att avsluta hela serien med en kort intervju med just Professor Green. Hann knappt komma in i festivalstämning och vips var jag mitt i ett arbetsrus och väldigt nöjd. Bra start på festivalen och riktigt kul. Framöver kommer alla intervjuerna att avhandlas här på Hoffas Musikblogg. Fick sen se avslutande delen av Pete Tong, som av det jag såg både före och efter intervjuerna var fantastiskt bra och förvånade mig en del. Visst är han ett stort namn och så men det var ett tag sen han gjorde något värt namnet tycker jag. På Sónar var det premiär för hans del och han rev av ett set som han gjort enkom för festivalen. Som han gjorde det. Det var en mix av alla tänkbara låtar som varit bra för dansgolvet under hans karriär och jag tror det är få DJ:s som ens kan komma i närheten med ett mer drivet och kvalitativt klubbset, dessutom mitt på eftermiddagen. Grymt bra var det och jag får ta och omvärdera delar av Pete Tongs artisteri. Inte en tendens till cheesy utan kalas! Trevligt när oväntade saker händer och detta var precis ett sådant tillfälle.

Stegade runt på området för Sónar Day och såg lite här och lite där. Imponerades av det eklektiska set som Schweitz Round Table Knight bjöd upp till. En sjuk och härlig blandning av funk, jazz, disco och electronica som bärs fram av en skön houserytm. Något jag hoppas få se mer av framöver. Drog vidare in en genväg till SónarDôme via SónarComplex och fick spontant bli en del i tyska krautrockarna Clusters galna elektroniska ljudlandskap som förirrade sig i mitt inre. Annorlunda och intressant. Sen värmde jag upp inför Caribou med en helt ok spelning av fransmannen Kool Clap som gjorde inget extra men värmde upp tältet. Jag gillade redan kanadensaren Dan Snaith när han gjorde fantastisk drömmande electronica som Manitoba. En absurd stämning gjorde att han tvingades byta namn och valet föll på Caribou. Lite ändring i musiken och inte lika underbart ljudbildsbyggande utvecklades han till något nytt som fortfarande är bra men mer lagom. Med en knippe livemusiker var han hur som helst en av överraskningarna för dagen och Odessa, Sun och Hendrix with Ko visade på kvalité Jag gillade det lika mycket som resten av det fullsmockade partytältet SónarDôme och gungade mig fram. En hur bra spelning där hans sånger lyfte ett par snäpp och trummornas dominans avlöste varandra. En av dagens bättre spelningar, men bästa konserten för dagen stod ändå brittiska Broadcast för och ingen var gladare än jag!

Det var för en dröm som besannades när jag äntligen fick se Birmingham-duon Broadcast ta för sig på scenen i SónarHall. Psykadelisk och färgstark elektronika som blandas ut med filmmusik och 60-talspop gör mig svag. Jag är smått kär i Warps fina lilla band sen jag första gången hörde bandets Come On Let’s Go för många år sen, så för mig var det starkt att äntligen få se det galet sköna bandet. Pendulum, Man Is Not a Bird och Valerie avhandlades i samarbete med visuella effekter gjorde spelningen fantastisk och jag blev ett enda stort leende. Sångerskan Trish Keenan och James Cargill leker fram sin musik som etsar sig fast i mitt inre. Att de dessutom var så otroligt bra och utklassade resten av dagens motstånd gjorde det till topp. En perfekt avslutning av Sónar Day. More to come. Skål!

Vi avrundade den fantastiska dagen med musik med en hemmafest och försökte hitta någon bra fest där vi kunde fortsätta kvällen. Traskade ner till Plaça Reial då vi körde fast och tog ett par öl till där. Fick ett antal flyers och missförstod allt. Trodde att Josh Wink skulle spela på BLVD Club vid La Ramblas, var grymt nöjda och drog dit. Vi insåg efter en stund att vi har blivit lurade av flyersnubben – 20 € i entré och det var ingen Josh Wink utan en ganska medioker line up bestående av Dan Ghenacia, Shonky, Daniel Sanchez och ett gäng till, ingen gratis öl utan dyr i baren, nästan bara killar och då var det ingen gayklubb så lagom stämning. Bara att gilla läget och garva åt det hela, även om det var svårt för stunden med andra namn i tankarna.

Kommentera

