Tiger Tape – I Woke Up In Hökarängen 8/10

Den 16 april i år släpptes ett av årets bästa album. Missade det helt då och upptäckte skivan tack vare Fritz Corner och Svenska Musikklubbens minifestival …och stora havet som hölls på Debaser Slussen i maj. En festival som bjöd på massor av bra härlig musik, däribland det emineta indiebandet Tiger Tape som imponerade fullständigt. Lyssnade in mig på deras musik och insåg direkt att deras album I Woke Up In Hökarängen var en skatt. Gruppen är en kvartett som började spela tillsammans någon gång 2006 under namnet Moofish Catfish men som lagom till albumet bytte namn till Tiger Tape. En skiva som bandet fyllt med intelligent trallvänlig indie som broderas ut med finurliga och vackra texter singerade sångerskan Agnes Brynge. Med mycket kärlek, vemod, känslor och reflekteringar blir de smittande melodierna och det direkta uttrycket svåra att inte haka på. Skevt och passionerat med en underliggande harmoni som drar mig in i deras musik. Det andas mina favoriter Fidget men ändå något mer. Jag tänker spontant på The Breeders, Mono Taxi och Rough Bunnies. Gillar det skarpt och vill ha mer. Keep Dancing, I Will Never Hold Your Hand, Sunday Walks och Just A Cat snurrar frekvent. Fantastiska spår som With Those Sunglasses och Skanstull lyfter än mer och jag smälter in i musiken och trallar vidare. Visst finns det brister och en skevhet på Tiger Tapes debut I Woke Up In Hökarängen men även om så är fallet tycker jag det är skönt befriande och det är en skiva som garanterat kommer leta sig in på min årslista.

Ett svar to “Tiger Tape – I Woke Up In Hökarängen 8/10”

  1. […] men inte följt, men lagom till den fantastiska debuten I Woke Up In Hökarängen blev de lite skitigare och bytte namn till Tiger Tape. Skevt, ångestfyllt och passionerat som […]

Kommentera

