Jonneine Zapata är namnet för dagen

Som tur är behöver jag inte alltid leta efter all musik utan erbjuds här och där en hel del intressant att upptäcka mer av. Idag var det dags för en vänförfrågan Myspace och jag insåg efter bara några sekunders lyssning att här fanns det något riktigt bra. Jonneine Zapata är från Highland Park i Kalifornien och hon är en tjej som gör musik som får mig att stanna till och känna det i hela kroppen. Hon framför sina sånger med en extremt kraftfull och känslosam röst som lyfter låtarna till en ny nivå. Jag anar Sofia HärdigPJ Harvey och Patti Smith i perferin men ändå eget. Även hon var en artist på SXSW i våras så jag får bli mer noga när jag går igenom program och kallendarier och kolla bättre efter bra okända namn. Lyssna på underbara 2, 3, 4 eller titta på YouTube-klippen nedan och du förstår. Jonneine Zapata är ett namn som måste komma till Europa snart och i mellantiden ska jag köpa hennes debut Cast The Demons Out som finns på Rough Trade. En av årets skivor tror jag och hon är definitivt en kommande stor stjärna!

Jonneine ZapataRed Eyed Fly (live SXSW 2010)

Jonneine ZapataBlack Was The Night

Jonneine ZapataNo Big Deal

Kommentera

